Oostkust deel III - Reisverslag uit Canberra, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Oostkust deel III - Reisverslag uit Canberra, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Oostkust deel III

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

12 November 2008 | Australië, Canberra

Gr'tz from the land Down Under!

Na een korte stop in Coffs Harbour, waar verder niet veel te doen was, 's nachts de bus genomen naar de oudste stad van Australie; Sydney! Ooit begonnen als strafkolonie voor Engelse gevangenen, en nu uitgegroeid tot de grootste stad van Australie.

Genoeg te doen in Sydney, dus aangekomen in Sydney meteen maar The Opera House (architectonisch meesterwerk), en de Harbour Bridge bezocht. In Sydney is er veel aanbod en voor elk wat wils. Kon me er vermaken met kunst (Art Gallery of New South Wales), natuurwetenschap (Australian Museum, met expositie over uitgestorven Australische dieren), natuur (The Royal Botanic Gardens en The Domain), uitgaansleven (Kings Cross), strand (Bondi Beach), dierenrijkdom (Sydney Aquarium), haven (Sydney Harbour wordt door velen gezien als de mooiste natuurlijke haven ter wereld), fenomenaal uitzicht (vanaf de top van de Sydney Tower) en sport (voetbalwedstrijd bezocht tussen Sydney FC en Wellington Phoenix, uitslag 2-1 voor Wellington).

Vanaf Sydney ook een uitstapje gemaakt naar de Blue Mountains. Het dankt de naam aan de blauwe gloed die de eucalyptusbossen aan de lucht geven. Hier rondgewandeld en via verschillende uitkijkposten de rotsformatie The Three Sisters bekeken. Volgens de Aboriginal-legende zijn het 3 zussen die door hun vader versteend werden toen deze hen wilde beschermen tegen een monster.
Op de terugweg nog kort een bezoek gebracht aan het Olympic Park.

Na Sydney doorgereist naar Canberra.
Canberra is gebouwd doordat de Australiers geen keuze konden/wilden maken tussen het rivaliserende Sydney en Melbourne als hoofdstad en zetel van het parlement.
Als compromis daarom tussen beide steden in Canberra gecreeerd. Canberra is overigens het Aboriginal-woord voor 'ontmoetingsplaats'

In Canberra een bezoek gebracht aan het parlementsgebouw en een rondleiding gekregen door de senaat en 2de kamer.
Daarnaast de National Gallery of Australia bezocht (met meesterwerk 'Blue Pole' van schilder Jackson Pollock). Op Remembrance Day (Australische dodenherdenking) nog naar het Australian War Memorial geweest.
En als fervent sportfanaat, vanochtend nog even naar het Australian Institute of Sport geweest. Trainingscentra voor de Australische topatleten die zich hier voorbereiden voor WK's en Olympische Spelen. O.a. zwemlegenden Ian Thorpe en Michael Klim hebben hier jaren doorgebracht. Kreeg een rondleiding van judoka Matt D'Aquimo. Hij werd in Peking in de 1ste ronde. uitgeschakeld. Zijn opponent verloor een ronde later van Ruben Houkes...

Morgen reis ik weer door, dan naar Melbourne.

• 12 November 2008 - 13:15

Sander:

Hey Joost, Nemo nog gezien?

• 13 November 2008 - 21:34

Heit:

weer een leuk stukje van jou, goed geschreven trouwens.
    Ook de fotos zijn goed geschoten.
    Wachten met spanning op het volgende verhaal, en op je belletje....

• 14 November 2008 - 09:36

Gerrie:

hoi joost,

wat een belevenissen zeg, prachtig, ook mooie foto's, vooral the 3 sisters...leuk om te lezen weer!

groetjes gerrie

• 15 November 2008 - 10:41

Lammie:

Ja Joost ik volg je nog steeds,ik geniet van je verhalen. Nog heel veel plezier!
    Liefs Lammie

• 15 November 2008 - 19:58

Siertje En Jeen:

joost we blijven helemaal bij hoor.geweldige verhalen en prachtige fotos .we zien weer uit naar het volgende .groetjes jeen en siertje

• 21 November 2008 - 15:42

Lammie:

Joost,
    van harte gefeliciteerd met de trouwdag van heit en mem.
    Dikke tuut Lammie

• 21 November 2008 - 21:10

Gerrie:

hoi joost,

wil je ook even feliciteren met het huwelijksjubileum van je ouders! beetje ver weg om vanuit tasmanie hun persoonlijk te feliciteren hè...hoor dat je het enorm naar de zin hebt!

groetjes gerrie en familie

• 23 November 2008 - 20:36

Hibbe:

ik ben bij je ouders op visiete en heb je foto`s gezien

nog veel plezier

groeten hibbe

• 25 November 2008 - 07:46

Rod Laver:

Ziet er wel lache uit de foto´s van o.a. het opera huis, ook nog op stap geweest in Sydney?
    Hey nog gefeliciteerd met de trouwdag van je ouders. En nog ontzettend veel plezier daarzo