De Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu De Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

De Filipijnen

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

30 December 2008 | Filipijnen, Manilla

Kumusto ho! (=hallo in Filipino)

Van Kota Kinabalu nu dan eindelijk in de Filipijnen (naam komt overigens van de Spaanse kroonprins Filip die hier een mislukte expeditie op touw had gezet in 1543) aangekomen.
De Filipijnen is een eilanden-archipel bestaande uit 7107 eilanden
2/3e van het oppervlakte bestaat uit de 2 eilanden Mindanao en Luzon
Aangezien ik hier minder dan 2 weken ben, besloot ik om me volledig op Luzon (waar ook Manilla is) te concentreren

Bij aankomst in de hoofdstad Manilla meteen maar actief bezig. Nieuw land, hernieuwde energie!
Te beginnen met de historie, en daarom Intramuros opgezocht.
Hier bevindt zich het oude stadscentrum en de wijk is omgeven door dikke hoge vestingsmuren. Een overblijfsel van de Spaanse koloniale tijd. Op bepaalde stukken van de muur kun je nog lopen en zie je onder andere nog de kanonnen staan.
Na Intramuros het nabijgelegen Rizal Park bezocht. Park is genoemd naar de nationale held Dr. Jose Rizal. Hij was een schrijver, arts en voorvechter van de Filipijnse onafhankelijkheid. Nadat hij een martelarendood stierf door de Spaanse overheerser kwam er een volksopstand die uiteindelijk leidde tot de onafhankelijkheid.

Hierna Manilla even ontvlucht voor het dorpje Tagaytay met het prachtige meer Lake Taal, 2 uurtjes onder Manilla gelegen.
Met een bootje over het meer, en vervolgens met gids te paard naar de top van het eilandje, waar een ander klein meertje lag (was de krater van een vulkaan).
Terug in de hoofdstad meteen doorgereist naar het noordwesten van Luzon, naar San Fernando. Een kustplaatsje waar ik op het strand de kerst heb doorgebracht, en daarnaast een dagtocht heb gedaan naar het historische UNESCO-plaatsje Vigan. Deze stad wordt beschouwd als het best bewaarde oude Spaanse koloniale stad in Azie. Daarnaast speelde de stad een belangrijke rol in de onafhankelijkheid. Het werd heroverd door de Filipijnen op de Spanjaarden onder leiding van Diego Silang. Hij werd uiteindelijk door zijn beste vriend vermoord (in zijn rug geschoten), die was omgekocht door de Spanjaarden. Weduwe Gabriela Silang leidde vervolgens de revolutie en nam de stad weer over. Zij werd uiteindelijk opgepakt door de Spanjaarden en publiekelijk opgehangen op het stadsplein (Plaza Salcedo)...

Van San Fernando vervolgens weer naar het noorden, naar het bergdorpje Bontoc. Om hier te komen moest ik wel via de niet al te stabiele en duizelingwekkende Halsema-highway (genoemd naar de Amerikaanse ingenieur die de weg had ontworpen) door het Cordillera-gebergte. Na een korte stop in Bontoc door naar de beroemde rijst-terrassen van Banaue. Een UNESCO-erfgoed vanwege de ingenieuze manier waarop de Ifugao-stam dit ruim 2000 jaar geleden met de hand hadden aangelegd. Het wordt door velen beschouwd als 8ste wereldwonder. Het is inderdaad erg indrukwekkend om hier rond te lopen en ook te beseffen dat dit allemaal zonder machines en met een briljant en complex irrigatie-systeem was ontwikkeld, en dat zo lang geleden!

Na Banaue weer via Bontoc naar het zuiden, naar Baguio. Hier een korte tussenstop en een bliksembezoek aan Manila, waar ik nog snel een glimp kon opvangen van Coconut Palace.
Een paleis gebouwd in opdracht van de toenmalige presidentsvrouw Imelda Marcos. Zij hoorde dat de paus naar de Filipijnen zou komen en liet meteen een groots paleis bouwen om hem te ontvangen. Toen de paus dit echter hoorde annulleerde hij de trip en liet weten dat ze het geld beter had kunnen besteden voor betere voorzieningen voor de bevolking...
Helaas was het gebouw gesloten toen ik er kwam, maar toch de buitenkant kunnen zien.
Hierna snel door om te lunchen met mijn oud-collega (van Lawson) Aleine, die in Manilla woont en werkt voordat ik doorreiste naar Clark (iets boven Manilla) waar ik bij het vliegveld overnachtte voor mijn vroege vlucht op nieuwjaarsdag.

Jammer om nu al de Filipijnen te verlaten, valt nog zo ontzettend veel te zien in dit mooie land...
Wel ontzettende armoede hier, de mensen echter blijven vriendelijk en vrolijk. In een omvangrijke enquete in 2005 kwam ook te voren dat de Filipino's, ondanks de armoe, de gelukkigste mensen ter wereld zijn.
Zo komen ze hier inderdaad ook over..

• 31 December 2008 - 16:21

Gerrie:

hoi joost!

prachtig verslag, kan me voorstellen dat je hier te kort bent....schitterende foto's heb je weer gemaakt. alvast een heel goed en gezond 2009!! een jaarwisseling om niet snel te vergeten....

gerrie

• 31 December 2008 - 20:58

Heit En Mem:

joost weer geweldig geschreven en mooie foto`s
    je bent wel vekleurd lijkt ons of moest je nog douchen...........

• 03 Januari 2009 - 18:28

Jeen En Siertje:

joost een heel gezond en gelukkig 2009.we hebben je verslag even weer ge lezen.geweldig hoor .nog een paar weekjes [je moeder is al aan het af tellen begrijpelijk ] en dan kom je deze kant weer op . hart gr jeen en siertje