Maleisie deel I - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Maleisie deel I - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Maleisie deel I

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

08 December 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Selamat Datang! (=welkom in Malay)

Een nieuw land in een nieuw werelddeel. Maleisie bestaat uit 2 delen. Maleisie Peninsula (ingeklemd tussen Thailand en Singapore) en Maleisie Borneo (Ten oosten van Peninsula, met Brunei). Ik begin mijn tour door Maleisie in Maleisie Peninsula. Na aangekomen te zijn in de hoofdstad Kuala Lumpur ( de naam betekent iets van modderige samenloop van rivieren...), hier eerst een paar dagen verbleven. Niet omdat hier erg veel te beleven is, maar vooral om te acclamatiseren. Erg warm hier, en een extreem hoge luchtvochtigheid. Was even wennen na het wat koelere Melbourne. Kuala Lumpur zelf viel me wat tegen, dus niet heel veel te doen, en een erg vieze stad, overal troep en er hangt een hele ranzige lucht. Heb me nog wel kunnen vermaken met de paar pluspunten die de stad te bieden heeft. Om te beginnen met de Petronas Twin Towers, de absolute trekpleister van de stad. In dit gigantische en fraaie gebouw een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. Iets buiten de stad bevindt zich de Batu Caves. Een tempel in een grot, om hier te komen moet je eerst een soort psychedelische trap beklimmen, langs de trap stikt het van de Java-apen, die (en verassend vaak succesvol) proberen om de tassen van de toeristen te stelen, op zoek naar eten. In de stad zelf verder de historisch belangrijke Dalatan Merdeka (Plein van de Onafhankelijkheid). Op dit plein werd op 31 Augustus 1957 voor het eerst de Maleisische vlag gehesen. Hiervoor was Maleisie een kolonie van Engeland. Van deze belangrijke gebeurtenis is ook een National Monument in KL. Na een kort bezoek aan de lokale bierbrouwerij (Royal Selangor), snel nog even een museum; Islamic Arts Museum. Weer iets heel anders dan ik gewend was, maar hetzelfde als met het museum in Darwin... Leuk en interessant om een keer gezien te hebben, maar niet echt mijn stijl...Had in KL een hotel gekozen in de drukke wijk Chinatown, in de straat waar ook de bekende markt is (Petaling Street). Leuk om te bezoeken, maar werd na een paar dagen wel gek van de irritante marktverkopers...Na KL verlaten te hebben, naar het noorden gereist en overnacht in het plaatsje Jerantut. Een ideale stad als beginpunt voor mijn trip naar de Teman Negara, dat rood omcirkelt bovenaan aan mijn lijstje voor Maleisie stond. De Taman Negara is het oudste regenwoud ter wereld. Ruim 130 miljoen jaar oud!!! Via de 'jetty'(een smal houten bootje) over de rivier Tembeling naar het basiskamp Kuala Tahan. Vanaf hier een aantal wandeltochten door de jungle gedaan, en tevens over een 'canopy walkway', een houten loopbrug vastgemaakt aan een aantal bomen op ong 5-10m van de grond, vanaf deze brug spectaculaire kijk op het regenwoud. Aan het einde van de dag doorweekt (v/d hitte, luchtvochtigheid, en van het hiken), onder de schrammen en onder de bloedzuigers...Super! Zo hoort het ook! Wouldn't want it any other way ;-)!
Via Kuala Tahan de bus terug genomen naar Jerantut, en hier op de trein gestapt voor een 9 uur durende reis naar het noordoosten, naar Kota Bahru. Een mooie reis door de binnenlanden van Maleisie.

Kota Bharu staat bekend als de Moslim-stad van Maleisie, dat is ook wel te merken aan de kledij van de mensen en het gigantische aanbod moskeeen hier. De stad staat verder bekend om zijn nachtmarkt, maar ook als een historisch belangrijke plek voor Maleisie. Hier werd een grote Maleisische opstand tegen de Britse overheersers georganiseerd, de leider van de opstand (Tok Janggut) werd opgepakt en op het plein ondersteboven opgehangen.

Na een kort verblijf in Kota Bahru, naar de westkust gereist voor een bezoek aan de 2 eilanden Pulau Langkawi en Pulau Penang. Hoewel ze dicht bij elkaar liggen, 2 totaal verschillende eilanden. Langkawi (naam betekent sterke/krachtige adelaar) is het beeldschone vakantie-eiland, met prachtige hagelwitte stranden. Daarnaast is er een mooie kabelbaantocht naar de top van de hoogste berg op het eiland. Penang is niet zo mooi als Langkawi, maar heeft wel een grote stad (Georgetown) en de grootste tempel van Maleisie (Kek Lok Si Temple).Bovendien heet Penang een aparte uitstraling doordat de meerderheid van de bewoners van Chinese afkomst is.

Morgen reis ik weer verder en ga ik weer naar het vasteland, naar de Cameron Highlands.

• 08 December 2008 - 18:54

Heit En Mem:

zijn de apen er ook met jou tas vandoor gegaan?
    leuk filmpje op de brug en mooie fotos ( trouwens de text was ook weer ok. je ziet en beleeft weer van alles, en we zien weer uit naar je volgende verhaal en fotos

• 08 December 2008 - 22:17

Sander:

Beste man! Goed om te lezen dat het nog steeds goed met je gaat en dat je jezelf nog steeds prima vermaakt!! Foto's zien er ook weer erg goed uit :)

• 09 December 2008 - 09:11

Gerrie:

wauw.... wat een goed verhaal en prachtige foto's! zo te zien erg mooi land. brug niet zo heel erg stabiel aan het filmpje te zien....

groetjes gerrie

• 09 December 2008 - 18:50

Juliane:

Ziet er allemaal erg mooi uit Joost, vooral dat lopen in de jungle klinkt erg mooi.Hoop snel weer wat van je te horen

• 14 December 2008 - 10:59

Jeen En Siertje:

zo joost we zijn weer een beetje bij .we hebben de griep gehad. hopend dat jij zoiets niet krijgt. weer een geweldig verhaal en mooie fotos.het is wel een hele belevenis. gr j en s .