Maleisie deel II - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Maleisie deel II - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Maleisie deel II

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

18 December 2008 | Maleisië, Kota Kinabalu

Selamat petang! (= goedemiddag in Malay)

Na een kort verblijf in Penang, ben ik doorgereist naar het plaatsje Ipoh.
Na de jungle en het strand werd het tijd voor wat verkoeling in de bergen.
De temperatuur is nu in Maleisie iets boven de 30 graden...
De Cameron Highlands is een populair weekendverblijf voor Maleisiers om even de koele, frisse wind op te zoeken en te genieten van de mooie natuur hier.
Het gebied is ook bekend om de thee-plantages die hier gevestigd zijn.
De thee-plantages, de fruitkwekerijen en de bergen geven een mooi contrastrerend aanblik. Na een kort bezoek hier, de bergen weer verlaten en een lange reis geboekt naar Melakka, een plaatsje iets onder Kuala Lumpur.

Melakka is een historisch plaatsje en is ruim 150 jaar in Nederlandse handen geweest. De Nederlanders hadden het veroverd op de Portugezen. Uiteindelijk besloot het VOC om alles op Jakarta te concentreren, waarna de Britten vrij eenvoudig Melakka konden overnemen.
Van de Nederlandse heerschappij zijn er nog een paar gebouwen over, waaronder het oude 'Stadthuys' en de kerk 'Christ Church', ook van de Portugeze (het fort A Famosa) en Engelse overheersing (St Paul's Church) zijn nog een paar gebouwen te bewonderen.

Via Melakka door naar Singapore,
het kleinste land van Zuidoost Azie. De naam Singapore betekend 'leeuwenstad'. Volgens de legende zag een koning een leeuw (ten onrechte, leeuwen zijn zover bekend nooit in deze regio geweest) hier rondlopen, en noemde het gebied Singapore.
Singapore is een erg schone en moderne stad, een groot verschil met de steden in buurland Maleisie. Voor toeristen is er hier niet veel te zien. Toerisme is vooral afhankelijk van de grote winkelcentra en de dierentuin. De Singapore Zoo is 1 van de beroemdste dierentuinen ter wereld. Bovendien kon ik er mijn persoonlijke favoriet, de majestueuze Witte Tijger, bewonderen.
Verder kon ik nog de Botanic Garden, de Thian Hock Keng tempel (een gedeelte van de tempel is Boeddhisme, ander gedeelte is Taoisme) en Merlion Park bezoeken. De 'Merlion' (samenvoeging van Mermaid en Lion) is het symbool van Singapore, het wezen heeft de bovenkant van een leeuw, en de onderkant van een zeemeermin (dit als teken van de invloed van het water/zee op Singapore)
Hoewel het dus weinig bezienswaardigheden heeft voor toeristen is het wel een prettige stad om te verblijven.

Via Johor Bharu, dat tegen Singapore aanligt, doorgevlogen naar het andere gedeelte van Maleisie, naar het oostelijk gelegen Malaysian Borneo.
In het plaatsje Miri aangekomen, en na daar overnacht te hebben, meteen doorgereist naar het mini-staatje Brunei. Voordat ik de hoodstad van het schatrijke olie-staatje (Bandar Seri Begawan) had bereikt, kon ik voor de 4 en een half uur durende reis, 4 (!!) keer overstappen op een andere bus en een oversteek maken via een bootje. Dit is de enige manier om van Miri BSB te bereiken. Zou toch wel efficienter/praktischer kunnen zou je denken...
In BSB kon ik een middagje doorbrengen. Enige echte bezienswaardigheid in dit maar 50.000 inwoners tellende stad is de Omar Ali Saifuddin Moskee.
Brunei is beetje te vergelijken (maar dan een stuk kleiner) met Singapore, stuk rijker, en duurder ook, dan Maleisie.
Van BSB met de boot door naar het eiland Pulau Labuan, en daar de boot genomen naar Menumbok, en vanaf daar weer de bus naar Kota Kinabalu waar ik nu ben.
Een niet erg interessante stad...Morgen verlaat ik Maleisie weer en vlieg ik door naar Manilla, voor 2 weken Filippijnen!


  • 20 December 2008 - 11:12

    Heit En Mem:

    hey joost

    weer prachtig verhaal, al je thuis komt kun je wel met boek beginnen (zegt heit)

    ook weer mooie foto`s ja prachtig die witte tijger

  • 21 December 2008 - 18:07

    Juliane:

    Ziet er mooi uit de witte tijger die gewoon los loopt in die plantages, en lijkt ook net of hij lacht naar de camera, mooie foto ;)

  • 21 December 2008 - 22:57

    Sander:

    Je blijft ook maar doorreizen hè! Goed bezig in ieder geval :)

  • 22 December 2008 - 08:41

    Gerrie:

    hoi joost,

    mooi hoor je hebt weer heel wat afgereisd en beleefd lees ik. prachtig de foto's die hoge flats van singapore doen me denken aan hong kong waar wij wel geweest zijn...wens je heel fijne kerstdagen op de filippijnen!

    groetjes gerrie + familie

  • 26 December 2008 - 12:01

    Tetje:

    i heb je brieven gelezen en ik vond het hartstikke mooi en ik leef erg met je mee. tot kijk en als je thuis komt dan zien we elkaar vast wel weer en dan luister ik wel naar je verhalen, ik ben zeer benieuwd tot kijk en de groeten van tetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 72654

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: