Thailand deel II/Einde reis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Thailand deel II/Einde reis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Thailand deel II/Einde reis

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

20 Januari 2009 | Thailand, Bangkok

Laa kawn Asia! (= tot ziens Azie)

De reis is nu bijna afgelopen, morgen een rustig dagje, en voorbereiden op mijn reis terug, 's avonds naar het vliegveld, voor mijn vlucht om 00:35 's nachts.

Ik zal jullie eerst even op de hoogte brengen van de afgelopen anderhalve week.
Na 13 uur in de trein, gearriveerd in Chiang Mai. Gelukkig had ik de nachttrein genomen en kon ik redelijk comfortabel nog een aantal uren slapen in mijn treincoupe, zodat de reis redelijk snel verliep.
Eerste dagje de stad in en Chiang Mai verkennen. Chiang Mai is de tweede stad van Thailand. Echter wel een stuk prettiger verblijven hier, dan in Bangkok. Stuk koeler en minder chaotisch dan de hoofdstad. Belangrijkste bezienswaardigheid in Chiang Mai zelf is de Wat Phra Singh tempel, maar vergeleken met de andere tempels die ik al gezien had, stelde het niet erg veel voor...
Vervolgens de omgeving bezoeken, en werd het tijd voor wat meer actie. Eerst jungle-trekking, met een bezoek aan een primitief bergdorpje, vervolgens een stukje door de jungle op een olifant. Was de keuze om comfortabel op een stoeltje op de olifant of om op de nek van de olifant te zitten. Keuze was niet erg moeilijk. Uiteraard dan ook meteen 'the real thing', en op de nek van het beest zitten. Leuke ervaring! En ten slotte nog Bamboo-Rafting. Op een erg primitief vlotje (8 bamboestokken waren vastgemaakt aan touw) punterend staand door een beekje varen. Lastig om soms de balans te bewaren, vooral bij de stroomversnellingen...maar grappig om een keer gedaan te hebben

Terug in Chiang Mai werd het tijd om wat van de lokale sport te zien. Tickets gekocht om het in Thailand razend populaire Muay Thai (Thai boksen) te bekijken. 8 gevechten gezien in varierende gewichtssklassen. Op de wedstrijden werd veel gewed door de Thai. Eerste partij was tussen 2 jongens van hooguit 10 jaar schat ik...
Voor elk gevecht werd er eerst een aantal rituelen uitgevoerd. Dit om Boeddha om geluk en bescherming te vragen.

Iets ten noorden van Chiang Mai ligt de tempel Wat Doi Suthep. De belangrijkste tempel van Noord-Thailand, en op de top van een berg gelegen. Bovendien een erg mooi uitzicht op Chiang Mai vanaf de top.
Volgens de legende beklom een olifant deze berg. Op de top aangekomen trompetterde de olifant 3 keer en viel vervolgens dood neer. De koning interpreteerde dit als een teken en liet een tempel op de top van de berg bouwen.

Van Chiang Mai vervolgens de trein genomen naar Phitsanulok, gelegen tussen Chiang Mai en Bangkok.
Ideale plek voor een uitstapje naar het stadje Sukhothai (de naam betekent Dageraad van geluk). Deze historische plek was in de 13e en 14e eeuw de eerste hoofdstad van Thailand, waarna Ayuthaya de hoofdstad werd. In Sukhothai regeerde bovendien de voor de Thai zeer belangrijke koning Ramkhamhaeng (= de moedige). Hij wordt gezien als de ontwikkelaar van het Thai Alfabet, dat nog steeds gebruikt word. Tevens wordt hij gezien als de grondlegger van Thailand, hij bracht veel politieke, religieuze en economische richtlijnen tot stand, en onder zijn leiding groeide Thailand uit tot een hechte en sterke natie.

Vervolgens de trein weer genomen van Phitsanulok naar Bangkok. Hier vandaag nog een bezoek gebracht aan wederom een tempel, dit keer naar Wat Pho. De grootste en oudste tempel van Thailand. Hier is tevens het grootste enkelvoudige Boeddha-beeld; de liggende Boeddha. Het beeld is 46 meter lang en 15 meter hoog en versierd met bladgoud.
De tempel wordt ook beschouwd als ontstaanplek van de beroemde traditionele Thaise massage.

Morgenavond dus naar het vliegveld.
Fantastische reis gehad, ontzettend veel kunnen zien, veel mensen ontmoet, uit alle uithoeken van de wereld. Prachtige ervaring!!

Iedereen bedankt voor de krabbels en het volgen/lezen van mijn avonturen.

• 20 Januari 2009 - 17:19

Heit En Mem:

we vinden het geweldig dat jij zo genoten hebt, maar blij dat je weer thuis komt!!!

tot donderdag op schiphol.

• 20 Januari 2009 - 19:20

Lammie:

Ik zal je prachtige reisverhalen gaan missen Joost, maar ik vind het geweldig voor je dat je zo hebt genoten en alles zo goed is gegaan.Een hele goeie reis terug! Mem wacht met de spinazie, aard. en een hollandse gehaktbal! Liefs Lammie

• 20 Januari 2009 - 19:45

Gerrie:

hoi joost,

je hebt weer prachtige foto's op je site staan, fantastische ervaring boven op een olifant, denk dat ik op het stoeltje was gaan zitten.... heb genoten van je reisverslagen, en alvast een heel goede reis terug naar nederland!

groetjes gerrie

• 21 Januari 2009 - 07:20

Jeen En Siertje:

joost tot donderdag .kunnen we even bijpraten gr jeen en siertje

• 13 Juni 2009 - 17:49

Ivan Bombin:

You bloody guy. You did the same trekking asi I did. Send me your E-Mail address. I can't find it. Found some interesting flights to Manchester. Cheers The O-I Ivan from Basel