Afscheid Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Afscheid Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Afscheid Australie

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

25 November 2008 | Australië, Melbourne

G'day mates!
Na ruim 2 maand zit mijn verblijf in Australie er weer op. Morgen vlieg ik naar Kuala Lumpur, Maleisie en zet ik mijn eerste treden in Azie!
Na Canberra ben ik doorgereist naar Melbourne. De op 1 na grootste stad van Australie. Melbourne wordt gezien als het sportieve hart van Australie en wordt geroemd om de vele leuke cafes en restaurants. Heb in Melbourne meteen het sportieve gedeelte bekeken met een bezoek aan Melbourne Park met de Rod Laver Arena (Tennis, Australian Open) en Albert Park, dat bekend staat om het formule 1-circuit. Tevens in Melbourne Park staat het cricket stadium, wat plaats biedt aan ruim 100.000 bezoekers en gezien wordt als het cricket-walhalla (heb een hekel aan cricket, maar was toch in de buurt....). Voor wat cultuur heb ik het National Gallery of Victoria bezocht, met o.a. 2 meesterwerken van Rembrandt (beide geschat op 35 miljoen euro...).
In de tussentijd nog een dagje de stad ontvlucht voor The Great Ocean Road, een route langs de zuidkust van Australie. Een zeer mooie tocht langs de zee, met (wederom) indrukwekkende rotsformaties zoals The Twelve Apostels en Loch Ard Gorge.
Van Melbourne nog een tripje gemaakt naar Tasmanie waar ik een aantal dagen heb doorgebracht. Het eiland onder Australie was door toeval (hij wilde vanaf Nederlands Indie het vasteland van Australie bereiken maar voer er met een grote boog omheen...) ontdekt door de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman. Deze noemde het Van Diemensland (naar de toenmalige gouverneur van Nederlands Indie). Door de kwalijke reputatie van Van Diemen hebben de Australiers het zelf omgedoopt tot Tasmanie.
In Tasmanie in de grootste satd verbleven, Hobart. Een erg saaie stad , heeft eigenlijk alleen met de wijk Salamanca iets te bieden, waar wat cafes en restaurants zijn, hoewel dit ook niet veel voorstelt. In Salamanca overigens een standbeeld van Tasman, geschonken door koningin Beatrix.
Tasmanie staat bekend om zijn prachtige natuur, de Tasmanian Devil en om Port Arthur, een roemruchte gevangenis. Van de natuur heb ik helaas niet veel kunnen zien tijdens mijn korte verblijf. Mijn trip naar Wineglass Bay werd helaas verpest door regenbuien en bewolking... zonde.. De Tasmaanse Duivel had ik eerder al in een dierentuin gezien, een fel beest, lelijk dier ook, lijkt totaal niet op hettekenfilmfiguur.... De Tasmanian Devil is een bedreigde diersoort, door een besmettelijke vorm van mondkanker is de complete populatie in rap tempo bijna uitgeroeid.
Port Arthur heb ik wel kunnen bezoeken. Deze gevangenis stond bekend als de meest strenge van Australie, hier werden de zwaarste Britse criminelen naar toegestuurd. Daarnaast is Port Arthur ook bekend van het bloedbad in 1996, toen een 28-jarige man genaamd Martin Bryant het terrein opliep en 35 mensen doodschoot...
In het restaurant waar hij zijn slachting begon, staat nu een monument ter nagedachtenis. Erg vreemd en luguber om door dit gebouw te lopen. Van de gevangenis zelf is niet heel veel over, de cellen en isoleercellen zijn nog vrij intact. Van het ziekenhuis, kerk en huizen van de bewakers en andere stafleden zijn alleen nog ruines over.
Van Hobart weer teruggegaan naar Melbourne. Hier nog 2 grote markten (St. Kilda Market en Queen Victoria Market) bezocht en het Melbourne Gaol(gevangenis). Deze gevangenis is vooral bekend omdat hier een roemruchte Australische crimineel verbleef en uiteindelijk werd opgehangen; Ned Kelly. Deze man wordt door sommigen gezien als een held, en door anderen als een crimineel. Hij beroofde banken en stak tevens leningsbewijzen in brand(zodat de armen hun leningen niet hoefden terug te betalen). Hij geniet daarom een soort Robin Hood-status. Zijn misdaden zijn ook vereeuwigd door de Australische schilder Sydney Nolan, die aan de hand van krantenknipsels een reeks schilderijen over hem maakte. Deze schilderijen had ik eerder al gezien in Canberra.
Volgende keer een verslag vanuit Maleisie!
Foto's volgen later nog

  • 25 November 2008 - 07:39

    Rod Laver:

    Dus toch nog even de Rod Laver Arena gezien, en ook het Formule 1 circuit, was wel lache zeker

  • 25 November 2008 - 18:11

    Heit En Mem :

    leuk verhaal weer (zegt heit)

    de foto`s vallen best mee joost.............

  • 27 November 2008 - 10:52

    Sander:

    Nou Joost, nog steeds goed bezig :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 72653

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: