Oostkust deel I - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Oostkust deel I - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Oostkust deel I

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

21 Oktober 2008 | Australië, Magnetic Island

G'day trouwe lezers!

Weer een weekje verder inmiddels
Zoals eerder geschreven dus gevlogen van Alice Springs naar Cairns aan de noordoost kust van Australie.
Cairns ligt op een ideale locatie voor het vervolg van mijn trip, het grenst namelijk aan 2 werelderfgoedgebieden, ten noorden is het Wet Tropics (regenwoud), en ten oosten ligt het wereldberoemde Great Barrier Reef!
Om maar goed van start te gaan heb ik meteen een bezoekje gebracht aan Kuranda, een dorpje midden in het regenwoud. Per gondola erheen gegaan, paar uurtjes in het dorp&omgeving doorgebracht en vervolgens weer terug met de trein naar Cairns, Leuk tripje, vreemd om zo'n dorpje in het midden van het regenwoud te zien, wat apart maar wel prachtig met zo'n omgeving!
De trips met de gondola en trein waren overigens al belevenis op zich :-)

Na een paar daagjes relaxed te hebben in Cairns( DE feeststad van Australie...), toch maar weer even het regenwoud opgezocht, dit keer voor een trip door National Park Daintree naar Cape Tribulation (= kaap ellende, zo genoemd door ontdekkingsreiziger James Cook omdat hij erg veel problemen had om langs deze kaap te varen en hier ook even vastliep) en Mossman Gorge. Helaas was het erg bewolkt tijdens de trip en was er nog meer regen dan normaal in het REGENwoud. Niet veel kunnen zien van Cape Trib, gelukkig nog wel goed zicht bij Mossman Gorge.
Tijdens mijn verblijf in Cairns ook nog even een dagje naar het dorpje Port Douglas geweest, leuk pittoresk dorpje iets ten noorden van Cairns

Na Cairns naar het zuiden gereist naar het stadje Townsville, de stad heeft zelf weinig te bieden, alleen een uitkijk vanaf Castle Hill over de stad + omgeving en het Reef HQ, een groot aquarium met veel dieren die in het Great Barrier Reef ook te zien zijn.

Vanaf Townsville was het maar 25 minuten met de ferry naar het eilandje Magnetic Island (zo genoemd door James Cook, omdat hij (ten onrechte) dacht dat zijn kompas kapot ging door de magnetische krachten van de rotsen op dit eiland). Het eiland (ook wel kortweg Maggie genoemd) is een populair vakantiebestemming door de prachtige natuur (de helft van het eiland is een National Park), het is 1 van de beste plaatsen om koala's in het wild te zien, en doordat het door de vele baaien een perfecte plaats is om te snorkelen en zo het Great Barrier Reef te bekijken.
De prachtige natuur is zeker waar, mooie wandelpaden dwars door het eiland, daarnaast is het me gelukt om 1 koala in het wild te spotten :-),helaas was er net een krokodil gesignaleerd bij het eiland, dus werden de baaien gesloten voor zwemmen & snorkelen :-(
Gelukkig heb ik nog wel meer kansen om het koraalrif te bekijken, het zal me lukken!

Morgen weer met de boot terug naar Townsville en meteen met de bus verder naar het zuiden naar Airlie Beach, uitstekend startpunt voor een bezoek aan de Whitsunday Islands!

• 21 Oktober 2008 - 11:08

Rod Laver:

Hmmm Cairns lijkt me ook wel wat, is alleen wat ver weg voor een weekendje zeker

• 22 Oktober 2008 - 09:18

Sander:

Goed verhaal Joost, en ook nog eens mooie foto's erbij :)

• 29 Oktober 2008 - 07:06

Heit En Mem:

hey joost
    rod laver moet niet zo moeikijk doen , kan best weekendje overkomen
    mooie fot1s en weer leuk verhaal wij genieten er van!!!