The Outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu The Outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

The Outback!

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

09 Oktober 2008 | Australië, Alice Springs

Palya! (Aboriginal-woord voor hallo)

Na de stad (Brisbane), strand (Byron Bay) en een eiland (Fraser Island) gezien te hebben, werd het nu tijd voor het echte Australie, de binnenlanden, de Outback!
Om te beginnen eerst maar even het Top End Territory (Mid-Noord Australie) verkennen. Om dit te doen ben ik van Brisbane naar Darwin gevlogen, een reis van ruim 4 uur

In Darwin aangekomen, had ik nog net tijd om 's avonds naar een van de toeristische trekpleisters, de wekelijkse markt, Mindil Beach Sunset Market genaamd, te bezoeken
Dit ligt iets buiten de stad, en komen naast toeristen ook veel lokale inwoners. Veel Aboriginal kunst is hier te koop en er wordt live Aboriginal-muziek gespeeld. Een goede mogelijkheid dus om alvast kennis te maken met de Aboriginals, en hun cultuur.

Kan echter niet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de Aboriginals hier. Ze waren erg luidruchtig, irritant, en kwamen niet bijster intelligent over. Had allemaal dus een vrij hoog Harkema-gehalte....
Kwam er later achter dat er een groot verschil is tussen de Aboriginals die in/nabij de stad wonen, en de Aboriginals die nog in de natuur vertoeven. De Aboriginals die nog in de natuur wonen zijn wel vriendelijk (hoewel douchen en het gebruik van deo ook voor hen absoluut geen overbodige luxe zou zijn...), en hebben een gigantische kennis van de natuur, die ze nu beetje bij beetje met de Westerse wereld delen. De Aboriginals in de stad hebben veel moeite om zich aan te passen aan de Westerse wereld, en velen raken aan de drank.

De eerste volledige dag in Darwin maar even wat bezienswaardigheden in/nabij de stad bekeken. Ook om wat te wennen aan de temperatuur (in Darwin rond de 35 graden en een hoge luchtvochtigheid). Een bezoekje gebracht aan het East Point Military Museum (Darwin is tijdens WO II gebombardeerd door de Japanners) en aan het Museum and Art Gallery of The Northern Territory (belangrijkste Aboriginal-kunstcollectie ter wereld). Leuk, hoewel de Aboriginalkunst niet echt mijn stijl is.

Hierna werd het tijd voor mijn reden om naar Darwin te vliegen, een bezoek aan Kakadu National Park.
Het park staat als 1 van de weinige parken ter wereld 2 keer vermeld als werelderfgoed, vanwege zowel de culturele waarde (voor de Aboriginals), als vanwege de rijke natuur.
2-daagse tour gedaan, had het geluk om met een ontzettend gezellige groep de tour te kunnen doen. Kakadu is ontzettend veelzijdig, heb watervallen gezien (Jim Jim Falls & Twin Falls), hoewel ik er tijdens het droogseizoen was, en er helaas niet veel water naar beneden stroomde.. heb wel kunnen zwemmen bij de Jim Jim Falls. Heb veel reptielen gezien, heb nog even een slang kunnen vasthouden, krokodillen gezien tijdens een boottocht op Adelaide River, Aboriginal rotstekeningen (sommige meer dan 40.000 jaar oud) op Nourlangie-rock, en kunnen hiken door de mooiste gebieden van het park. Tijdens het kampvuur-eten nog even kangaroe gegeten (smaakt een beetje als biefstuk), kreeg een les in Didgeridoo spelen (traditioneel Aboriginal blaasmuziekinstrument), en sliep midden in de rimboe onder een muskietennet in de open lucht onder een prachtige sterrenhemel. Zeer geslaagde reis, ontzettend blij dat ik toch de lange reis naar het afgelegen Darwin heb gemaakt!!!!

De volgende stop was Alice Springs, en verliet ik de Top End Territory voor The Red Centre. Vanaf Darwin hiernaartoe gevlogen (ong 2 uurtjes vliegen). Absolute must natuurlijk om tijdens mijn rondreis door Australie ook Uluru/Ayers Rock te zien!
Eerste dag echter een andere trip gemaakt, een bezoek aan Kings Canyon.
Eerst een steile klim naar de top, vervolgens 3 uur hiken langs de rand van de kloof. Zeer indrukwekkend!
Nu werd het eindelijk tijd voor Uluru (aboriginal woord voor ontmoetingsplaats), beter bekend onder de Engelse naam Ayers Rock, de grootste monoliet ter wereld en symbool van Australie. De rots is een zeer belangrijke spirituele plaats voor de Aboriginals. Er werd door de gids dan ook talloze verhalen en legendes verteld over de rots. Uluru is voornamelijk ook beroemd doordat het een paar keer per dag van kleur veranderd door de reflectie van de zon bij verschillende zonstanden. Bij zonsondergang konden we nog net even zien dat de rots langzaam van kleur veranderde. Tot slot nog een tochtje naar Kata Tjuta (betekent "vele hoofden")/De Olga's. Een groep van 36 rotskoepels, vlakbij Uluru. Een plek net zo belangrijk voor de Aboriginals als Uluru, maar niet zo bekend, omdat de Aboriginals nog niet veel info prijsgeven waarom het voor hun zo belangrijk is.
Wederom een zeer geslaagde trip!
Heb de 3 belangrijkste plekken van Mid-Australie gezien, en er zeer van genoten!
Morgen verlaat ik de Outback weer, en vlieg ik naar de oostkust naar Cairns. Morgenochtend eerst nog snel een bezoekje aan de Flying Doctors hoofdkwartier in Alice Springs

• 09 Oktober 2008 - 06:16

Rod Laver:

Palya

Zien er erg stoer uit die foto´s van Ayers Rock etc. Lijkt me erg mooi land zo te zien op de foto´s. Alleen een beetje jammer dat je na Twijzelerheide nu weer zo negatief bent over Harkema is een mooi dorp hoor met hele aardige mensen.

Nou groetjes en veel plezier nog

• 09 Oktober 2008 - 07:43

Gerrie:

hoi joost,

erg indrukwekkende foto's, die op de adelaide river is heel goed getimed!! prachtig, geweldig mooi land, mooi om mee te maken hoe zo'n kleurverandering gaat. leuk dat je het zo naar de zin hebt!

groetjes gerrie

• 09 Oktober 2008 - 14:41

Siertje Angelique:

we hebben het stukje ge lezen en de fots ek

• 09 Oktober 2008 - 14:52

Siertje Angelique:

dit ging even mis joost we moeten nog leren we hebben het stukje gelezen en de foto`s bekeken zo ver weg en toch dichtbij nog veel plezier groetjes van ons allen

• 10 Oktober 2008 - 17:52

Heit En Mem:

joost van af het schip een paar woorden internet is vreselijk traag!! we genieten zijn vandaag anthene geweest en acropeles bezocht was mooi , zo ben je op de hoogte veel plezier! groeten van het prachtige schip liefs ons