Zuidereiland deel I - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Zuidereiland deel I - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Zuidereiland deel I

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

11 September 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Haere Mai (=welkom in het Maori)

Intussen alweer een tijdje op het prachtige Zuidereiland
In Wellington de InterIslander-ferry genomen naar Zuidereiland, en meteen een hostel opgezocht in Nelson (vernoemd naar Engelse zeeheld Lord Nelson), zelden zo'n saai en dood dorp gezien.... Hierbij vergeleken is pakweg een Twijzelerheide een bruisend en mondain dorp...
Nelson is echter ideaal vertrekpunt naar National Park Abel Tasman.
Met de bus naar beginpunt v/h park gebracht (Kaitereteri), vandaar met een watertaxi in het park gebracht, en daar ruim 4,5 uur wandelen/hiking door prachtige natuur samen met 3 hostelgenoten, schitterende ervaring!

Bij terugkomst gezorgd dat ik zo snel mogelijk Nelson verliet. Bustocht van ruim 9 uur genomen naar het zuiden, naar het plaatsje Franz Jozef waar ik nu ben.
Hier in een goed hostel gekomen met leuke kamergenoten. Vanochtend voor het eerst 'Glacier-hiking' gedaan. SUPER!!! Met ijs-spikes olv een gids de Franz Jozef Gletsjer beklommen, fantastisch uitzicht daar!!

Volgens de Maori-legende is de de gletsjer als volgt ontstaan;
een Maori ging samen met zijn vriendin de Nieuw-Zeelandse Alpen beklimmen, de man verongelukte echter. Als eerbetoon voltooide de vrouw de klim. Op de top huilde ze zoveel, dat de goden besloten haar tranen te bevriezen, waarna de Gletsjer is ontstaan...

Morgen laatste dag in Franz Jozef, dan weer meer noordelijk naar Greymouth, daarvandaan met de trein (TranzAlpine Express) naar het oostelijk deel v/h zuidereiland, naar Christchurch

See Ya! (zeer veel gebruikt in Nieuw Zeeland voor tot ziens)

• 11 September 2008 - 10:25

Helen Clark:

Er is helemaal niks mis met Twijzelerheide hoor, is een heel leuk dorp. Het is natuurlijk geen Harkema das waar!

Maar klinkt goed Glacier Hiking!

Nog veel plezier daar en succes!

See Ya!

• 11 September 2008 - 19:52

Heit En Mem:

hey joost
    leuk weer wat te lezen en foto`s te zien is echt genieten daar !!als het zo saai als twijzelerheide was dat zegt genoeg......

• 13 September 2008 - 08:05

Lammie:

Hoi Joost
    Watleuk dat je zo geniet en dat je ons zo goed op de hoogte houdt.
    Nog heel veel plezier!!
    Groetjes Lammie

• 18 September 2008 - 14:38

Jeen En Siertje:

hallo joost, hier ook even een berichtje van ons.we volgen je op de voet hoor! nog heel veel plezier! groetjes jeen en siertje

• 19 September 2008 - 12:57

Sander:

Hey Joost, heb je die gast die jou die Maori legende vertelde ook even gezegd dat het vrij onrealistisch is dat je zoveel tranen kunt creeeren uit een menselijk lichaam dat je er een gletsjer aan overhoudt? Misschien wel even goed om ze dat daar te vertellen :)