Laatste dagen in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Nieuw Zeeland

Door: Joost Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Joost

21 September 2008 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Kia Ora! (Maori voor hallo),

Allereerst bedankt voor al jullie berichtjes, erg leuk om te lezen!

1 na laatste dag in Nieuw Zeeland :-(
Raar gevoel, aan de ene kant jammer om uit dit prachtige land te vertrekken, aan de andere kant ontzettend nieuwsgierig en blij om Australie te ontdekken
Morgen alweer naar Auckland, en morgenmiddag naar vliegveld voor de reis naar Brisbane, Australie...
Tijd vliegt hier echt voorbij, kan me moeilijk voorstellen dat ik alweer bijna 3 week in Nieuw Zeeland heb doorgebracht.
Zal jullie nu eerst op de hoogte brengen van wat ik de afgelopen dagen gedaan heb

Na Franz Jozef verlaten te hebben heb ik overnacht in Greymouth, van hieruit ging de trein naar Christchurch
In Greymouth was er erg weinig te doen, ook niet echt leuk stadje, zoals de naam al zegt een beetje grijs..
Enige vorm van vermaak was een rondleiding door de plaatselijke bierbrouwerij, dat dan maar gedaan om de tijd te doden(wel lekker biertje trouwens, Monteith), de volgende ochtend de trein, de TranzAlpine Express naar het oosten, naar Christchurch genomen. De treinreis was al een attractie op zich, route ging door de Nieuw Zeelandse alpen, vervolgens door regenwoud (National Park Arthur's Pass), en tenslotte over vlakte (Canterbury Plains)

Christchurch was een stuk aangenamer, een Engels aandoend stadje,
na hier overnacht te hebben, eerst een excursie gedaan naar Akaroa, een oud Frans koloniestadje (zelfs de straten hebben nog Franse namen). In dit stadje een boottocht gedaan over het meer (Akaroa Harbour). Een meer dat ligt op de krater van een vulkaan (de hele omgeving, Banks Peninsula genaamd, is trouwens gevormd door de uitbarstingen van 3 vulkanen). Tijdens dit tochtje de kleinste dolfijnen (hector-dolfijnen) en kleinste pinguins ter wereld gezien (slechts 30cm!)
Dag erna Christchuch zelf nog even verkend. Hier ook nog even in een 'kiwi house' een echte kiwi gezien. Kan natuurlijk niet uit Nieuw Zeeland vertrekken voor eerste een echte kiwi gezien te hebben!
Doordat ze pas tevoorschijn komen in de nacht is het erg moeilijk om ze in de natuur te zien.
Via Christchurch vervolgens naar Hamilton in het Noordereiland gevlogen waar ik nu nog steeds ben
Hamilton is vrij gunstig gelegen om nog paar plekken te bezichtigen

1ste wat ik vanuit Hamilton deed, is een tripje naar Waitomo om de Waitomo Glowworm Caves en de Ruakuri-Grot te bekijken. Kreeg hier een rondleiding door de grotten, en vervolgens een klein boottochtje door de grotten. Alle verlichting werd uitgedaan en je kon dan boven je allemaal kleine lichtjes (soort van sterrenhemel) zien, dit waren de 'glowworms'. Leuk tripje, maar niet heel bijzonder.

Dag erna was een stuk leuker
Dit keer naar het plaatsje Rotoroa waar het Te Puia-park is
In dit park werd een rondleiding gegeven waarin de Maori-cultuur centraal staat. Veel info over de geschiedenis en cultuur van de Maori. Tevens is hier de grootste geiser van het land, de Pohutu-geiser, met water dat tot 30m hoog reikte(en ontzettend warm om er alleen al naast te staan)! Erg leuk om een keer gezien te hebben. Hoogtepunt van het bezoek was echter een traditionele Maori welkomstceremonie. Ook de beroemde 'Haka' (oorlogsdans) werd gedemonstreerd. Ontzettend leuk en interessant om te zien!

Vandaag, na alle cultuur, verhalen en gereis, dit keer een simpele, relaxte dag van gemaakt met een bezoek aan een filmset van Lord of the Rings in Matamata. Voor de LOTR-fans; hier werd 'The Shire', de woonplaats van de hobbits gefilmd. Een rondleiding van een zeer enthousiaste gids, die vele verhalen en anekdotes over de filmset wist te vertellen.

Morgenochtend dus een bliksembezoek aan Auckland en dan naar Australie!

Foto's komen later nog, volgende keer een verslag van mijn eerste dagen in Australie!

• 21 September 2008 - 08:20

Froukje & Ruurd:

Hoi Joost,

Wij zitten nu ook in Brisbane!!! We dachten dat we elkaar zouden mislopen, maar niet dus! Dinsdagochtend reizen we verder richting zuiden, misschien kunnen we hier even afspreken? Lijkt ons in ieder geval gezellig!
    Dit is ons telefoonnummer:
    +61-414520670

Groetjes,
    Ruurd & Froukje

• 21 September 2008 - 20:16

Gerrie:

hoi joost,

wat ontzettend leuk om te lezen, ben heel benieuwd naar je volgende foto's, wist niet dat er zulke kleine pinguins bestonden!! wat heb je al veel gezien en dan nu op naar australie.
    je ouders zijn hier net vandaan, kwamen speciaal voor een optreden van onze kids hierheen, we hebben het natuurlijk nog even over je gehad... geniet maar verder en tot het volgende berichtje
    groetjes uit donkerbroek

• 25 September 2008 - 19:31

Heit En Mem :

hoi joost,

mooie foto`s heb je gemaakt, we wachten nu op de foto`s van australie en je belevenissen
    groetjes je ouders.

• 29 September 2008 - 09:21

Helen Clark:

Mooie foto´s, lijkt me een erg mooi land, nou nog veel plezier in Australie

• 20 November 2008 - 01:30

Hank En Frances Koop:

Hallo Joost
    We volgen je trip naar Niew Zeeland en Australie. It brings back memeories. Wij zijn ook op verscheidene van die plaatsen geweestLeik om het allemaal weer te zien. Een nhartstikke fijne vakantie toegewenst van Hank en Frances uit Canada