Mexico/Guatemala/Belize deel II - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Mexico/Guatemala/Belize deel II - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Mexico/Guatemala/Belize deel II

Blijf op de hoogte en volg Joost

21 Maart 2013 | Guatemala, Flores

¡Hola!

Ik begreep dat er iets mis ging bij mijn vorige reisverslag. Niet iedereen schijnt hierover een e-mail te hebben ontvangen. Voor degenen die dit reisverslag nog willen lezen kunnen op ´vorige bericht´ clicken onderaan dit verslag.

Nadat ik van San Cristobal in Mexico de grens overstak, arriveerde ik in Panajachel in Guatemala. Dit dorp ligt aan het Atitlan-meer. Dit is een kratermeer op 1500 meter hoogte en is omringd door maar liefst 12 vulkanen!

Het staat bekend als 1 van de mooiste meren ter wereld. Het is inderdaad bijzonder mooi. Hoewel de paar kleine dorpen om het meer heen vrij toeristisch zijn, behoud het meer iets rustieks en pittoresks. Het uitzicht met de vele vulkanen op de achtergrond zorgt voor een erg mooi plaatje. Met de boot ben ik naar verschillende dorpjes gevaren. De dorpen hebben een erg hoog hippie-gehalte. Vele artistieke kraampjes en in plaats van een frisse berg/meerlucht hangt er een stevige marihuanalucht. Hoewel drugs uiteraard hier verboden is hangen er in sommige restaurants toch ´geen drugs aub´ borden.

1 van de hoogste vulkanen hier is de vulcan de San Pedro, ruim 3000m hoog en in een fanatieke bui besloot ik deze vulkaan te beklimmen... Een erg zware beklimming, en na ruim 3,5 uur lopen kwam ik dan eindelijk bij de top, uiteraard was er op dat moment dicht mist en had ik geen uitzicht over het meer...Achteraf bleek dat bijna niemand deze vulkaan beklimt omdat deze als zeer zwaar bekend staat en kiezen de meeste mensen voor en stuk minder hoge vulkaan.

Van Panajachel reisde ik verder naar het zuiden naar het plaatsje Antigua. Een oude hoofdstad van Guatemala en staat bekend als mooiste stad van het land, voornamelijk vanwege de vele mooie oude koloniale gebouwen en straten.
Ook hier is de belangrijkste attractie een vulkaan, de actieve vulkaan Pacaya.
In vergelijking met vulcano de San Pedro een eitje, maar 1,5 uur lopen naar de krater en ook niet erg steil. Hoewel ik eerder in Indonesie al een actieve vulkaan beklom (Mount Bromo) blijft het interessant om dit te zien.

Van Antigua maakte ik de busreis naar het meer oostelijk gelegen Semuc Champey. Door velen omschreven als het mooiste gedeelte van Guatemala. De omgeving van Semuc Champey staat bekend vanwege de jungle, watervallen en grotten. Het is overigens niet makkelijk om hier te geraken. Met de bus reisde ik naar het plaatsje Coban, vanaf hier in een minibus over een hobbelige weg naar Lanquin, en vanaf hier achterop een pick-up truck over een nog hobbeliger weg in Semuc Champey aangekomen. Een behoorlijke reis dus, maarja als je in de jungle wilt komen hoort het ook zo vind ik, niet de bedoeling om via een geasfalteerde weg in de jungle te geraken natuurlijk. Echt supermooi hier, prachtige natuur, een tijdje door de jungle gelopen hier en gezwommen in het schone en heldere blauw/groene water.

Van Semuc Champey wederom via een vrij hobbelige en oncomfortabele weg naar het oosten van Guatemala voor nog meer natuur. De hoofdbestemming hier was Rio Dulce, een rivier door het oerwoud, waaraan ook het dorpje Livingston wat bekend staat om de ´garifuna´s´, dit zijn afstammelingen van Caraibische en West Afrikaanse mensen. Er hangt hier dan ook een meer relaxte en caraibische sfeer dan in de rest van het land.

Van Rio Dulce snel doorgereist naar het noorden van het land. Dit keer gekozen om de rit met de lokale bus af te werken. Een hele belevenis, een bomvolle bus waar ik amper kon staan en waarin ik als enige blanke reiste. Na 4 uren in de bloedhete en drukke bus kwam ik aan in Flores. een dorpje op een eilandje in het Peten Itza meer. Hier werd het weer eens tijd om me verder te verdiepen in de erg interessant Maya-beschaving. Hier ligt namelijk Tikal, 1 van de grootste en machtigste Maya-steden van de klassieke periode. De stad werd naar schatting bewoond tussen 400 voor christus tot 1000 na christus. Een gigantische stad, nog lekker zoals het hoort in de jungle gelegen ver van de bwoonde wereld. 20% van Tikal is pas opgegraven en toegankelijk voor publiek. Indrukwekkend om hier rond te lopen, tussen de vele dieren, ik heb hier brulapen, toekans en witsnuitneusberen (ik wist ook niet dat ze bestonden...) gezien.

Morgen verlaat ik Guatemala en ga ik naar het kleine Engelstalige land Belize om te snorkelen en om voor het eerst tijdens mijn trip het strand te zien!
Nog anderhalve week Belize en Mexico en mijn reis door midden amerika zit er alweer op!

Naast het drukke backpacken heb ik nog een nieuwtje; ik heb een nieuwe baan gevonden!
Vanaf 22 april ben ik werkzaam bij IBM in Krakow (Polen) als Nederlandse accountant!

  • 21 Maart 2013 - 18:44

    Saskia :

    Hoi Joost
    jij rolt ook van het 1 in het ander! Leuk hoor. Kom je tussendoor nog naar nederland?
    Groetjes Saskia

  • 21 Maart 2013 - 18:56

    Siertje En Jeen:

    Hallo Joost , jij hebt al heel wat van de wereld gezien,,en weer een heel mooi verslag .Paulus jun vond de foto''s maar wat mooi, en geweldig dat je al weer een baan gevonden hebt. Gefeliciteerd.Nou tot kijk. Groetjes van de Akkermantsjes en wijfkes.

  • 21 Maart 2013 - 20:11

    Sander:

    Hey Joost,

    Dat ziet er nog steeds allemaal prima uit!

    Gr.

  • 21 Maart 2013 - 21:02

    Gerrie:

    Jij maakt ook heel wat mee, geweldige ervaringen allemaal, geniet er nog maar even van, want deze trip zit er bijna op, en dan straks het Poolse leven ervaren, gefelicteerd met je nieuwe baan!

    groetjes Gerrie

  • 22 Maart 2013 - 16:12

    Nico Eikelenboom:

    Hoi Joost,

    Van harte gefeliciteerd met je nieuwe job! Zo kom je nog eens ergens, hoewel, waar kom je eigenlijk niet? Bedankt voor je leuke verslag.

    Groeten, Nico en Janny

  • 24 Maart 2013 - 14:58

    Minke:

    Hoi Joost,
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Polen is weer heel iets anders dan Mexico, maar ook weer een mooie uitdaging. We hebben met veel plezier jouw reisverslagen gelezen, en blijven je graag volgen. Hartelijke groeten, Henk, Minke en marieke ( die weer even bij ons woont)

  • 28 Maart 2013 - 20:06

    Tineke Van Der Wal:

    He Joost
    Ik dacht al hoor niks meer van joost z n reis, maar gelukkig ik heb je weer in zicht.
    Wat heb je weer een prachtig reisverslag,en geniet je daar van de prachtige natuur,en dan nu het einde van je reis alweer in zicht,geniet nog maar even.
    Ook nog gefeliciteerd met je nieuwe baan,dat gaat wel snel eind april.
    Nog veel plezier en goede reis terug naar huis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Flores

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 72656

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: