Mexico/Guatamala/Belize deel I - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Mexico/Guatamala/Belize deel I - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Mexico/Guatamala/Belize deel I

Blijf op de hoogte en volg Joost

09 Maart 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hola!

De tijd vliegt voorbij... Ik ben inmiddels alweer bijna 2 weken aan het backpacken.
Mijn reis begon in Mexico, in het plaatsje Cancun. De naam betekent 'slangennest', een correcte naam wat mij betreft. De stad voelt erg nep aan, het is er MEGAtoeristisch, enige cultuur of authenticiteit is de stad vreemd, het gedrocht is volgebouwd met peperdure hotels en restaurants.
Ik reisde dan ook snel door, de eerste bestemming was Chitzen Itza, 1 van de 7 nieuwe wereldwonderen.
Chitzen Itza was één van de belangrijkste steden van de Maya's en werd volgens de overlevering rond het jaar 987 gebouwd.

Het belangrijkste gebouw is 'el castillo', gebouwd met 365 trappen (symbolisch met het aantal dagen in een jaar), en is vooral bekend omdat 2 keer per jaar door de lichtval een kruipende slang (een belangrijk dier voor de Maya's) in de schaduw op het gebouw te zien is. In Chitzen Itza is ook het grootste balspeelveld van de Maya's te bewonderen. Een sport, letterlijk op leven of dood, werd hier door hen beoefend.
Een erg interessant en mooi begin van mijn vakantie!

Tijdens mijn trip naar Chitzen Itza bezocht ik tevens een tequila museum en een 'cenote' (een ondergrondse waterpoel).

Hierna reisde ik verder naar Merida, een oude koloniale stad vol cultuur en historie, een groot contrast met Cancun. Een mooie stad om rond te lopen en een perfect uitvalsbasis voor een bezoek aan de Maya-ruïnes van Uxmal.

Uxmal is rond het jaar 500 gebouwd, en heeft een iets andere bouwstijl dan Chitzen Itza. Het is een stuk minder toeristisch dan Chitzen Itza, waardoor het meteen een stuk authentieker en daardoor ook mooier overkomt.

Na Merida een korte tussenstop in Campeche (wederom een mooie koloniale stand, nog omringt door vestingmuren) reisde ik door naar Palenque. Hier stond wederom een bezoek aan Maya-ruïnes op het programma. Na een verblijf in een hostel in de jungle bezocht ik de ruïnes van Palenque. De ligging in de jungle met apen rond de ruïnes zorgden voor een prachtige setting en zorgden ook dat Palenque tot nu toe voor mij de meest indrukwekkende van de maya-ruines was. Na Palenque meteen door naar de watervallen van Misol-Ha en Aqua Azul, een drukke maar memorabele dag die werd afgesloten met een taxirit naar de stad San Cristobal de Las Casas.

San Cristobal ligt in de bergen, waardoor de temperaturen overdag hoog waren, maar waar het 's avonds en vooral 's nachts steenkoud kon worden.

Net als Merida en Campeche is het een mooie oude koloniale stad, erg prettig vertoeven hier. In de omgeving is er daarnaast ook genoeg te zien.

Zoals het Canon del Sumidero, een kloof die eindigt bij de chicoasen-dam waar 20% van de energie voor centraal-amerika wordt opgewekt. Op een bootje een mooie reis door de canyon gemaakt en langs de krokodillen gevaren door de mooie kloof en van het mooie natuurlandschap genoten, op de terugweg nog in het kleine plaatsje Chiapa del Corzo gestopt.

Nabij San Cristobal zijn ook vele kleine maya-gemeenschappen te vinden, waaronder San Juan de Chamula. Erg bijzonder is de kerk die hier staat, de kerk is een mix van een maya-geloof en het katholieke geloof. In de kerk zijn geen stoelen of banken te vinden maar er branden een ontelbare hoeveelheid kaarsen en er staan vele cola-flessen (!) (door te boeren verdrijf je kwade geesten volgens hen geloof), daarnaast worden kippen de nek omgedraaid in de kerk (ziektes worden overgedragen aan kippen, en door de kippen te doden, word meteen de ziekte ook gedood).
Een nogal bizarre ervaring om in de kerk te lopen dus...

Van San Cristobal de bus genomen naar Panajachel in Guatemala (een reis van 11 uur). Binnenkort meer over mijn belevenissen in Guatemala!

• 10 Maart 2013 - 10:14

Heit En Mem:

hey zoon,

weer een prachtig verhaal, wel een hele aparte kerkgang daar........ we smullen van dit soort verhalen ook blij dat we je gisteravond gezien en gesproken hebben, we missen wat op deze foto`s........

veel reisplezier verder en we kijken uit naar het volgende reisverslag.

• 10 Maart 2013 - 17:30

Gernald:

Hey Joost,

Ziet er weer prima uit, erg mooie steden en ruïnes.
    Veel plezier daar nog

Groetjes

Gernald

• 10 Maart 2013 - 20:15

Leon:

Hey joost! Mooi verslag!tot over een maandje!

• 21 Maart 2013 - 21:01

Gerrie:

Wat een prachtig stuk schrijven weer Joost, zouden we hier misschien ook wat meer moeten doen, die rituelen in de kerk, wie weet trekt het wat aan..;-)