Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Joost

13 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo!

Na een kort bezoekje aan Nederland reisde ik door naar Zuid-Afrika!
Mijn eerste reis naar Afrika.

De eerste plek die ik aandeed was Johannesburg. 1 van de grootste steden van het land en berucht als 1 van de gevaarlijkste steden ter wereld.
Ik zorgde er dan ook voor dat ik een hostel regelde in een goede en veilige buurt van Johannesburg, mijn keus viel uiteindelijk op de wijk Melville. Een veilige en gezellige wijk, voornamelijk bekend als goede plek om uit te gaan; de hoofdstraat kent namelijk vele leuke kroegjes en restaurants.
Ik bleef maar 1 dag in Johannesburg, en als goed begin van de reis en als goede introductie tot het roerige verleden van Zuid-Afrika bezocht ik het Apartheidsmuseum daar. Een interessant en leerzaam museum.

Na Johannesburg begon mijn 4-daagse Krueger Park tour. Dit betrof eigenlijk 2 reisdagen (1 dag voor van Johannesburg naar het Krueger Park en 1 dag voor de terugreis) en 2 dagen in Krueger Park zelf.
Op de heenreis bezochten we een rehabilitatiecentrum (genaamd Maholoholo). Hier worden dieren verzorgd die door toedoen van stropers gewond waren geraakt. Er liepen hier o.a. Hyena's, leeuwen en cheeta's rond.
Op de terugreis kwamen we langs het beeldschone Blyde Canyon, 1 van de grootste kloven ter wereld.
Uiteraard draaide deze trip volkomen om Krueger Park. Het beroemde nationale park, dat ongeveer net zo groot als als heel Nederland (!).
We verbleven op een camping nabij het park, en sliepen daar in tenten. 's Nachts kon je de geluiden van leeuwen, impala's en herten goed horen...
Met een jeep werden we door een gids door het Krueger Park geleid. We hadden het geluk dat we vele dieren in het park konden bewonderen. Vele Impala's, olifanten, leeuwen, zebra's, giraffen, buffels, nyala's en kudu's kon ik van vrij dichtbij in het park aanschouwen. Ook de een stuk lastiger te spotten neushoorn (want met uitsterven bedreigd) luipaard (want vrij schuw en lopen in de beschutting) zag ik er rondlopen.
Een hele mooie ervaring, al heeft de safari nog steeds een beetje een veredeld dierentuin gehalte... vele auto's rijden vlak achter elkaar op een gemarkeerde weg om de dieren te spotten. Desondanks was het nog steeds bijzonder om de dieren hier te kunnen zien.

Van Krueger Park reisde ik weer terug naar Johannesburg waar ik meteen in zuidelijke richting reisde naar het Drakensberg; een bergachtig gebied tussen Johannesburg en de kustplaats Durban.
Een prachtig natuurgebied waar ik in de bergen gehiked heb en de berg 'het amfitheater' beklommen heb. Een zeer mooi gebied hier wat veel indruk op mij gemaakt heeft.

Van Drakensberg reisde ik door naar de kust, naar Durban. Hier bleef ik maar 1 nacht en waar ik s' avonds nog wat ging eten in het uitgaansgebied Umshlanga. De volgende dag stond ik alweer vroeg op en reisde ik langs de Wild Coast (erg populair onder surfers) naar Chintsa. Een prachtig pittoresk kustplaatsje met een mooi strand. Na 2 dagen hier van de prachtige omgeving te hebben genoten reisde ik weer door in zuidelijke richting naar Knysna.

Knysna ligt op de vermaarde Garden Route, een zeer populair toeristisch gebied. Knysna heeft een klein haventje met vele restaurants en geniet ook bekendheid met de naastgelegen bossen waar olifanten rondlopen (Knysna-olifant).

Helaas had ik niet veel tijd om van deze mooie omgeving te genieten en moest ik weer doorreizen naar Kaapstad.

Blikvanger van Kaapstad is natuurlijk de iconisch Tafelberg die midden in de stad opdoemt.
Daarnaast is de stad gelegen aan de zee en zijn er vele mooie stranden, prachtige wijken, zoals de kleurrijke Bo Kaap en kent het centrum ook veel groen, met naast de Tafelberg ook Kirstenbosch Botanical Garden.

Ook de rauwe geschiedenis word niet geschuwd met o.a. District Six museum (tijdens de apartheid werden zwarte gezinnen hardhandig uit deze gemengde wijk gehaald om er een 'blanke wijk' van te maken).
Nabij Kaapstad is het roemruchte Robbeneiland, hier werden politieke gevangenen vastgehouden, o.a. Nelson Mandela zat hier een paar jaar in de gevangenis en moest zware lichamelijke arbeid verrichten in de rotsgroeve.
Robbeneiland is een stuk groter dan ik zelf oorspronkelijk dacht. Leuk aspect aan de rondleiding door de gevangenis was dat dit gedaan werd door een oud-gevangene, die uiteraard alle ins-and-outs van dit eiland kende.

Zuid-Afrika staat ook bekend om de goede wijn. Bij Kaapstad ligt de wijnboerderij Groot Constantia, hier word sinds 1684 wijn gemaakt.
Met deskundig commentaar van de werknemers daar kon ik een paar wijntjes proeven daar, heerlijke wijn!

Iets ten zuiden van Kaapstad, op het meest zuidelijke puntje (samen met Kaap Agulhas) van Zuid Afrika ligt Kaap de Goede Hoop.
Kaap de Goede Hoop wordt traditioneel gezien als markering voor de overgang tussen de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan.

Nabij Kaap de Goede Hoop ligt Boulders, hier zijn (de kleine Afrikaanse) penguins in het wild te zien.

Nu ben ik weer even terug in Nederland.
Binnenkort reis ik door naar Rusland!

  • 13 Juni 2016 - 18:09

    Patrick Van Kerkhof:

    Hoi Joost,

    Fantastisch. Zuid Afrika en Rusland zat toch niet in je planning?

    Grt,

    Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 72623

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: