Polen deel I - Reisverslag uit Krakau, Polen van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Polen deel I - Reisverslag uit Krakau, Polen van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Polen deel I

Blijf op de hoogte en volg Joost

05 Oktober 2013 | Polen, Krakau

Cześć! (= hallo in Pools)

Inmiddels woon ik alweer ruim 5 maand in Polen.
De afgelopen maanden heb ik weer veel gereisd en veel gezien van Polen en ook van Slowakije.

Het begin van mijn avontuur in Polen begon eigenlijk in Maart in Guatemala, waar ik via Skype een sollicitatiegesprek had voor een baan als accountant bij IBM in Krakow (waarvoor ik uiteindelijk ook de baan heb gekregen).
Eind April arriveerde ik in Krakow, en de eerste dagen stonden in het teken van het vinden van een appartementje en het regelen van verschillende noodzakelijke administratieve zaken zoals het openen van een bankrekening, het kiezen van een gezondheidsverzekering en het ondergaan van een medische test (dit is in Polen verplicht bij een nieuwe baan).

Al vrij snel vond ik een appartementje vlakbij werk en met een goede verbinding naar het centrum van Krakow (15 minuten met tram).

Krakow is de 2e grootste stad van Polen (Na Warschau) en heeft ruim 750.000 inwoners. Het wordt beschouwd als het culturele centrum van Polen en (ook doordat het als 1 van de weinige steden in Polen ongeschonden door de 2de wereldoorlog is gekomen) als de mooiste stad van het land en volgens velen zelfs als 1 van de mooiste steden van Europa.
De stad is voornamelijk bekend om het oude stadscentrum (UNESCO-erfgoed) met daarin 1 van de grootste pleinen van Europa (Rynek Główny). Het plein is in de 13e eeuw ontworpen en meet ongeveer 200 bij 200 meter. 1 van de blikvangers op het plein is de Mariakerk, tevens daterend van de 13e eeuw. Vanuit de kerk klinkt elk uur het 'hejnal mariacki', een deuntje ter nagedachtenis van de trompettist die op deze locatie de bevolking waarschuwde voor een aanval op de stad. Het deuntje stopt halfwege abrupt; dit was het moment waarop de trompettist door een pijl in zijn strot werd getroffen.
Een andere blikvanger in de stad is het kasteel Wawel.
Hier verbleven vele koningen van Polen (Krakow was lange tijd hoofdstad van Polen).
Daarnaast komen vele toeristen voor 2 andere UNESCO-erfgoeden die nabij de stad liggen; de zoutmijn Wieliczka en het concentratiekamp Auswitz.
Wielizcka is 1 van de oudste zoutmijnen ter wereld en wordt al sinds 1044 gebruikt. Auswitz is uiteraard het beruchte concentratiekamp van de nazi's en waar ruim een miljoen mensen zijn gestorven onder zeer wrede omstandigheden.
De oude joodse wijk Kazimierz en de fabriek van Oscar Schindler (bekend van Schindlers list) zijn andere populaire bezienswaardigheden in Krakow.

De eerste weken besteedde ik mijn vrije tijd na werk vooral aan het beter leren kennen van de stad en trips te maken naar bestemmingen in de omgeving.

Zo bezocht ik de hoofdstad Warschau. De stad werd na de moedige opstand van de bevolking aan het einde van de oorlog door de Duitsers compleet verwoest. 80% van de stad lag in puin.... Hierdoor is de stad deels een bouwput (overal zijn werkzaamheden bezig, staan kranen) en zijn er veel moderne gebouwen te zien.
De 'Warsaw Uprising' museum geeft een zeer interessant beeld van de moedige opstand van de bevolking en hun strijd voor bevrijding.
De oude stad kent nog wel wat historie en aan het Plac Zamkowy (Slotplein) staat het koninklijk paleis. De toenmalige koning van Polen(Sigismund) verkoos Warschau boven Krakow als hoofdstad omdat het dichter bij Zweden lag (op dat moment waren er nauwe betrekkingen tussen Polen en Zweden, Sigismund was de zoon van de Zweedse koning en was later gedurende 7 jaar koning van beide landen).
Het Lazienkipaleis (oorspronkelijk gebouwd als badhuis voor een rijke aristocraat) ligt in het Lazienkipark (oudste park van Warschau) en is ook zeker de moeite waard om te bezoeken.
Het oude huis van de Poolse wetenschapper Marie Curie, winnares van 2 nobelprijzen en ontdekker van de elementen radium en polonium (dat ze vernoemd had naar Polen), is nu een museum ter nagedachtenis van haar. Helaas een erg karig museum voor iemand met haar verdienste voor Polen en de wetenschap.

Een andere stad die ik bezocht was Lublin, ten oosten van Krakow.
Ook hier is de blikvanger een oud koninklijk paleis, daarnaast ligt hier een ander oud concentratiekamp (Majdanek).
Kleiner dan Auswitz, maar doordat hier bijna geen toeristen komen is de beleving hier rond te lopen toch nog iets intenser.

Naast Krakow wordt ook Wroclaw (ten westen van Krakow) door velen als 1 van de mooiste steden van Polen beschouwd.
Wroclaw is de 4e grootste stad van Polen en na Krakow de mooiste van Polen (zover ik gezien heb uiteraard).
Net als elders in Polen is het grote plein het hart van de stad. Net als in Krkaow een erg mooi en gezellig plein. Qua kunst en cultuur is een bezoek aan het panorama van Raclawice een must. Het geheel ronde schilderij meet 15 x 120 meter, en stelt de slag bij Racławice voor. In deze slag, die op 4 april 1794 werd gestreden, stonden Poolse opstandelingen (soldaten en boeren) onder leiding vande Poolse held Tadeusz Kościuszko tegenover een Russisch leger. Deze slag werd gewonnen door de Polen hoewel de oorlog uiteindelijk verloren werd.
Opvallend aan Wroclaw is dat er door de hele stad kleine kabouter beelden zijn geplaatst (ruim 200 door de hele stad). Het is bijna een sport om ze te ontdekken.
In Wroclaw ligt ook het eilandje Ostrow Tumski en Piasek eiland; eilandjes in de rivier met vele mooie kerken.

Daarnaast kwamen er verschillende mensen bij me op bezoek.

De eerste die langs kwam was heit.
Samen hebben we Krakow wat meer verkend, waaronder het museum in de oude fabriek van Schindler, een interessant museum voornamelijk over de oorlog in Krakow dan over Schindler zelf, hoewel zijn oude kantoor nog wel te bewonderen is en een bezoek gebracht aan Auswitz en Wieliczka.

De volgende die langs kwam was Jan Hendrik;
Nadat we samen Krakow wat meer verkenden, maakten we een paar dagtrips met de auto.
Zo gingen we naar de bergen, en beklommen we de berg 'Babia Gora' (1725m), een pittige klim maar met een super resultaat, erg mooi daar. Daarnaast bezochten we de steden Bielkso-Biala en Tarnow.

Vlak daarna kwam Gernald langs.
We huurden een auto en maakten een roadtrip door Slowakije.
De eerste stop lag nog in Polen en was het populaire bergdorp Zakopane. Erg geliefd in de zomer om te wandelen en in de winter om te skien.
Daarna gingen we snel door en bezochten we het kasteel Spiss in het noorden van Slowakije. Zeer groot kasteel en al van ver te bewonderen.
Mooier van de buitenkant dan de binnenkant overigens (aangezien het ruines zijn..). Daarna reden we snel door naar Bardejov; een stad in het noordoosten van Slowakije met een grotendeels behouden gebleven middeleeuws stadscentrum (en staat net als Spiss Castle op de UNESCO-lijst).
Van Bardejov vervolgens naar de zuidoostelijk studentenstad Kosice waar we 's avonds aankwamen en het hotel opzochten.
'S avonds nog wel even de stad ingeweest voor een biertje. We waren beide aangenaam verrast door het mooie Kosice, zeer gezellig daar.
De volgende ochtend vroeg op en vervolgens van zuidoost Slowakije door naar zuidwest Slowakije, naar de hoofdstad Bratislava, een reis van zo'n 4 uren.
Bratislava viel tegen, ondanks dat het de hoofstad is, heeft het vrij weinig te bieden, een leuk stadcentrum en een bezoek aan het kasteel en na een paar uur Bratislava hadden we wel genoeg gezien en vervolgden we onze reis terug naar Krakow.
Onderweg maakten we nog een tussenstop in Olomouc (gelegen in Tjechie).
Ook hier, net als in vele steden in Centraal Europa een mooi stadsplein met het indrukwekking Holy Trinity Column (ook deze zuil staat op de UNESCO-lijst). Daarnaast is ook de Sint Wenceslas kathedraal de moeite waar om te bezoeken. Van Olomouc reden we vervolgens terug naar Krakow.

Na 3 maand op werk, kreeg ik tevens een nieuw jaarcontract, ik kan hier dus nog wat langer blijven.
Binnenkort begint mijn cursus Pools (ben zelf al wat begonnen met leren, maar zeer, zeer lastige taal...), daarnaast druk met werk uiteraard en heb ik hier wat, voornamelijk buitenlandse vrienden (met buitenlands bedoel ik niet pools overigens) gemaakt inmiddels.

De laatste trip die ik hier maakte was naar het noorden, naar de havenstad Gdansk. Een erg belangrijke stad in de geschiedenis van Polen. Bij het eilandje Westerplatte, bij de kust van Gdansk, vielen de nazi's Polen aan, dit was het begin van de 2e wereldoorlog. Op het eilandje zijn nog de oude verdedigingsbarakken te zien en daarnaast veel foto's en verhalen over de aanval op westerplatte. Ondanks een gigantische meerderheid duurde het uiteindelijk een week voordat de Duitsers de slag om de Westerplatte hadden gewonnen.

Gdansk is daarnaast de stad bekend vanwege Lech Walesa die hier de vakbond Solidarnosc oprichtte. Voor zijn vreedzame inzet voor de Poolse werkers ontving hij de nobelprijs voor de vrede in 1983 en in 1990 werd hij president van Polen.
Het 'Road to Freedom' museum geeft een goed overzicht van de opkomst van Walesa en het Polen in die tijd.

De stad zelf doet opmerkelijk Nederlands aan, door de vele Nederlandse architecten die vroeger gehaald zijn om gebouwen te ontwerpen om de destijds gehate Duitse stijl te doen verdwijnen in het stadsgezicht.
Tegen Gdansk aan ligt de populaire badplaats Sopot. Erg toeristisch, het is in feite 1 brede boulevard met vele winkels en restaurants en een groot strand aan het einde van deze boulevard.
Nabij Gdansk ligt ook het kasteel Marlbork; het hoofdkwartier van de Teutonische ridders, opgericht in de 13e eeuw.
Een gigantisch kasteel, het grootste dat ik ooit bezocht heb, erg mooi gemaakt en erg interessant om hier een paar uur rond te kijken.

Een paar uur ten zuiden van Gdansk ligt het historische stadje Torun. Torun is vooral bekend als geboorteplek van de Poolse wetenschapper Nicolas Copernicus. Zijn geboortehuis is nu een museum met veel aandacht voor zijn werken als wiskundige en astronoom.
Daarnaast zijn er ruines van een kasteel van de Teutonische Orde te zien en is de stad in Polen beroemd om 'Pierniki' (een soort gemberkoek).

Tenslotte heb ik Lancut Castle nog bezocht, gelegen zo'n 3 uur ten oosten van Krakow.
Een prachtig 17e eeuws paleis, gebouwd door zeer rijke aristocraten.

Inmiddels is de zomer afgelopen en kan ik me hier opmaken voor de winter, naar verluid kan het hier zo'n -20 graden worden. Een eitje dus vergeleken met Montreal!

Binnenkort de volgende trip in Centraal Europa, paar dagen Boedapest met Gert Jan :-)!

• 05 Oktober 2013 - 12:52

Gert Jan:

Leuk om wat meer te zien :) Tot snel

• 05 Oktober 2013 - 16:41

Bettiekats:

Hey Joost. Zou zelf nooit op het idee gekomen zijn om naar Polen of Krakau,maar nu ik jour verslag lees lijkt het me bere interessant!!!
    Ps mirna vertrekt als alles goed gaat eind nov. Naar Australië.
    Groetjes bettie

• 05 Oktober 2013 - 17:29

Nico Eikelenboom:

Hoi Joost,

Bedankt voor je verslag. In juli zijn Janny en ik o.a. ook in Kosice geweest. Inderdaad een mooie plaats om er te zijn. Veel scholen en universiteiten en mede daardoor een aparte sfeer.
    Goed, een contract!

Succes,

Nico

• 05 Oktober 2013 - 18:08

Minke:

Hoi Joost,
    Wat een prachtig reisverslag! Polen is voor ons niet een land waar we in eerste instantie heen zouden gaan met vakantie, maar nu ik jouw reisverslag heb gelezen, zijn er heel veel interessante plaatsen om te bezoeken, vooral veel over de tweede Wereldoorlog waar Henk erg in geïnteresseerd is. We volgen je graag.
    De hartelijke groeten va Henk en Minke

• 10 Oktober 2013 - 10:46

Tineke Van Der Wal:

Hoi Joost
    Heb net je reisverslag gelezen,wel wat laat ,maar wat weer interesant,het is allemaal weer anders.
    maar voor jouw weer een nieuwe uitdaging,
    Ook gefeliciteerd met de geboorte van Eva,de fam breid zich uit.
    Nog veelwerk plezier in Polen.
    Gr Tineke