Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Joost

26 Februari 2016 | Myanmar, Rangoon

Mingalaba! (hallo in Birmees)

Na Hongkong werd het tijd voor een andere oud Britse kolonie; Myanmar.
Dit is dan ook meteen de enige overeenkomst tussen de 2 landen.
Myanmar (voor velen nog steeds onder de oude naam Birma bekend) ligt ten westen van Thailand en staat op de drempel van grote veranderingen.
Het land was lange tijd vrij gesloten en had te kampen met corruptie, mismanagement en van zware economische sancties van andere landen.

In 1990 won de NLD (democratische partij) met grote overmacht de nationale verkiezingen. De leider van deze partij, de immens populaire Aung San Suu Kyi kwam echter nooit aan de macht.
Aung San Suu Kyi, de dochter van een generaal, en nobelprijswinnaar van de vrede in 1991, werd door de heersende partij, het aan het leger gelinkte SLORC gedurende 14 jaar onder huisarrest geplaatst.
De SLORC weigerde de macht over te dragen aan de NLD.

In 2015 won de NLD, met Aung San Suu Kyi terug als leider, wederom met overmacht de verkiezingen. De hoop is in het land teruggekeerd dat ze ditmaal wel de kans krijgt om het land te regeren.

Doordat het land zo lang gesloten was, heeft Myanmar wel een zeer eigen identiteit. Zo dragen mannen lange rokken (Longyi) en hebben voornamelijk vrouwen duidelijk zichtbare creme op hun gezicht (bescherming van de huid).

Mijn beginpunt in Mynamar was de oude hoofdstad Mandalay.
Veel historie is hier echter niet te vinden, omdat de stad pas in 1857 werd gebouwd door de toenmalige koning om als hoofdstad te dienen.
Heel veel is er dan ook niet in de stad te zien, hoewel het uitzicht van Mandalay Hill wel de moeite waard is. De lange klim langs talloze kleine tempels en beelden maken dit sowieso een aparte belevenis.

Nabij Mandalay zijn echter genoeg interessante plekken te bezoeken.
Sagaing and Maha Muni zijn dorpen vol met mooie tempels en pagoda's.
Hoogtepunt is echter de zonsondergang bij de U-Bein Bridge (een 1.2 km lange houten brug). Hoewel een gigantische menigte toeristen hier zich verdringt voor de mooiste foto's, blijft het een schitterend aanblik.
Van Mandalay reisde ik vervolgens snel door naar de beroemdste bezienswaardigheid van Mynamar; de tempels van Bagan.

In Bagan staan ruim 3.000 tempels en pagoda's, van rond de 12e en 13e eeuw. De tempels liggen allemaal in een gebied van 42 km2.
Sommige tempels zijn nog in zeer goede staat, vele tempels zijn echter ruines, vele zijn verwoest door een grote aardbeving in de jaren 70.
De tempels zijn bovendien soms wat creatief (lees foutief..) gerestaureerd, wat de reden is dat UNESCO Bagan, ondanks de belangrijke historische en culturele waarde, niet als werelderfgoed erkend.
Om Bagan te verkennen had ik, samen met paar reisgenoten, een e-bike gehuurd (toeristen mogen, om luchtvervuiling tegen te gaan, alleen e-bikes of fietsen huren).
Een ideale manier om over de zandpaden vele tempels te bezoeken, vooral de kleine afgelegen tem,pels, waar geen toeristen komen waren erg interessant om te zien.
Ook hier is de zonsondergang geweldig om te zien. Door bovenop een grote tempel te klimmen, is er een prachtig panorama over de vele tempels in de omgeving.
Na 2 drukke dagen in Bagan sloeg de tempelmoeheid toe, en werd het tijd voor iets heel anders, namelijk voor Inle Lake!

Na een busreis van 9 uren kwam ik aan in Nyaung Shwe, het grootste dorp aan het Inle-meer.
De volgende dag werd het tijd voor een boottocht over het meer, waar de vissers op traditionele (en bijzondere) wijze de vissen proberen te vangen. Hoewel het erg toerisch en 'gemaakt' aandoet (de vissers poseren meer voor de foto's van toeristen dan dat ze daadwerkelijk vissen.. en de verplichte stops bij verschillende workshops die spullen proberen te verkopen zijn vrij irritant) was het toch een geslaagde dag op het meer.
Weer een hele andere ervaring dan Bagan, en het meer blijft ondanks de vele toeristen toch iets bijzonders te hebben.
De volgende dag was een relaxte fietstocht om het meer, waaronder een Birmese wijngaarden waar de lokale wijn geproefd kon worden (fietstocht en uitzich vanaf wijnproeverij is aanrader, de wijn zelf niet...).

Van Inle reisde ik door naar het zuiden, wederom zo'n 8 uur met de bus, naar de stad Bago. Bekend om uiteraard vele tempels en pagoda's...
Een leuke stad voor een dag, waarbij voonamelijk de slangentempel me zal bijblijven.
Bij het lezen van de naam dacht ik dat ik een groot beeld van een slang zou zijn dat vereerd zou worden. Ik werd echter behoorlijk verrast toen ik een levende, 2 meter lange slang, boa constrictor in de tempel ineens tegenover me zag. De slang word een wonder toegeschreven en de locale mensen geven geld aan de slang (voor voedsel en restauratie van de tempel) en doen hun gebed voor de slang. De slang heeft overigens zijn eigen aangepaste bad/jacuzzi en leeft er een vrij prettig leven volgens mij.
Nabij Bago is er tevens een andere belangrijk bedevaartsoord voor Boeddhisten; Kyaiktiyo
Op de top van de berg Kyaiktito is de 'Golden Rock'. Een rots die de zwaartekracht lijkt te tergen en op het puntje van omvallen lijkt te staan.
Om bij de Golden Rock te komen is al een hele belevenis. Op een volgepropte pick-up truck, die daarnaast erg oncomfortabel is voor de wat langere toeristen word het gaspedaal vol ingedrukt om zo snel mogelijk de 7 heuvels te beklimmen om de Golden Rock te bereiken.

Vanaf hier reisde ik door naar Mawlamyine, een oude koloniale stad, die me erg tegenviel. Veel van de koloniale tijd is hier niet meer te zien, de (uiteraard) mooie tempel op een heuvel is mooi om te zien en bied een fraai uitzicht, er zijn echter genoeg mooie tempels in Myanmar..
De gezellige nachtmarkt langs de rivier met heerlijk eten was wel een welkome meevaller in deze stad.
Nabij Mawlamyine is tevens het eiland Ogre Island, een eiland dat bekend staat om zijn handnijverheid, leuk voor een paar uur, verder niet heel bijzonder.

Van Mawlamyine was het maar 2 uurtjes naar Hpa-An, beroemd om de nabij gelegen grotten, uiteraard vol met Boeddha beelden.
De beelden in de grotten zorgden voor interessante en mooie grotten, daarnaast was een boottochtje, deels buiten en deels door de grotten erg mooi.

Van Hpa-An reisde ik snel door naar Yangon, de grootste stad van het land. Hier had ik net tijd om de grootste tempel van het land te bekijken; Shwedagon Pagoda

Van Yangon maakte ik een lange reis, met korte tussenstops Bangkok, en Kuala Lumpur naar Sri Lanka!

Hier ben ik de komende 2,5 weken aan het reizen!

• 26 Februari 2016 - 07:57

Sander: