Italië - Reisverslag uit Anzio, Italië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Italië - Reisverslag uit Anzio, Italië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Italië

Blijf op de hoogte en volg Joost

18 December 2015 | Italië, Anzio

Buongiorno!

Na mijn prachtige backpackreis door de Balkan werd het weer tijd om weer aan het werk te gaan en was ik druk aan het zoeken naar een nieuwe uitdaging in het buitenland.

Uiteindelijk vond ik een baan als Credit controller bij ZEP Europe (een bedrijf in chemische reinigingsmiddelen) in Italië
Hier begon ik in januari 2015 met een nieuw avontuur, in een nieuw land bij een nieuw bedrijf.

Het bedrijf is gevestigd in Aprilia (nee, de stad heeft geen connectie met de beroemde motoren...), zo´n 45 minuten ten zuiden van Rome.
Hier kon ik eerst via werk 2 weken in een hotel verblijven, waardoor de beginperiode voornamelijk in het teken stond van het vinden van een woning.

Rome was helaas iets te ver weg van het werk, en Aprilia zelf is een grauw en saai industriestadje.

Uiteindelijk viel mijn keuze op het kustplaatsje Anzio, zo´n 20 minuten ten zuiden van Aprilia waar ik een appartementje huurde in een flatgebouw 50 meter van de zee.

In de Romeinse tijd heette Anzio Antium. De keizers Caligula en Nero zijn in Antium geboren. De stad is daarnaast vooral bekend door de landing bij Anzio in de tweede wereldoorlog. Op 22 januari 1944 vond hier een amfibische landing plaats van Britse en Amerikaanse geallieerde troepen onder de naam "Operation Shingle", deze slag heeft tot 5 juni geduurd en eindigde in een moeizame overwinning voor de geallieerden.
Anzio is in de zomermaanden een erg gezellig en drukbezochte strandplaats.
Dit staat in schril contrast met de wintermaanden, waar het dorp een wat verlaten en troosteloos aanblik heeft en het bijna als een spookstadje aanvoelt.

Gelukkig is het door mij geliefde Rome maar op een uurtje met de trein van Anzio te bereiken.

In het weekend was ik dan ook vaak in Rome te vinden, een stad boordevol historie en cultuur met daarnaast mooie en diverse wijken waar altijd wel genoeg te zien en te doen is.

Qua werk was het een hele drukke periode als credit controller voor 5 markten (Nederland, België, Duitsland, Groot Brittanië en export)
Een leuk aspect was dat ik af en toe voor werk kon reizen en de kantoren in Nederland (Bergen op Zoom) en Engeland (Widnes, nabij Liverpool) af en toe kon bezoeken.

Uiteraard kon ik doordat ik in Italië woonde, veel van het land zien.
Tijdens een eerdere vakantie´s had ik al Milaan, Venetië en Florence bezocht.
Dit jaar kon ik o.a. Pisa (ietwat tegenvallend, de scheve toren is wat te gehyped naar mijn mening, verder ook weinig in de stad te zien) Lucca (beeldschoon historisch dorpje nog met oude stadmuren omringd), Pescara (mooi universiteitsstadje), Assisi (Bedevaartsdorp met de prachtige St Franciscusbasiliek) en Castel Gandolfo (dorpje in de heuvels bij het Albano-meer bekend vanwege het zomerpaleis van de paus) afstrepen.

Daarnaast ben ik nog een lang weekend met Gert Jan in Napels, de 3de grootste stad van Italië, geweest.
Een interessante stad, de binnenstad is UNESCO-erfgoed. De meningen over Napels zijn sterk verdeeld, ikzelf vond het een leuke stad, met een mooie havenboulevard, pittoresk centrum, en interessante musea en paleizen. Ikzelf was daarnaast erg onder de indruk van het meesterlijke marmeren beeld van een gesluierde Jezus in de Capella Sansevero, zeer indrukwekkend hoe ingenieus dit beeld gemaakt is.
Nabij Napels zijn nog tal van bezienswaardigheden:
Het mondaine eilandje Capri, heerlijk voor een relaxed dagje weg en de erg mooie Amalfi-kust, met o.a. de schilderachtige dorpjes Amalfi en Positano zijn zeker de moeite waard om te bezoeken.

Voor de geschiedenisliefhebbers (waar ik ook onder val) is Pompeï een regelrechte aanrader.
De stad werd in het jaar 79 bedekt door as als gevolg van een uitbarsting van de vulkaan Vesuvius
Het is daardoor een van de best bewaarde Romeinse steden geworden.
Een beetje bizar om door zo'n nu verlaten stad te lopen, en de versteende lijken te aanschouwen die de lava niet meer konden ontvluchten.

Eind november heb ik Italië weer verlaten, ik heb er dus iets korter dan een jaar gewoond en gewerkt.

Het chaotische, onlogische, ongeorganiseerde manier van leven en werken in Italië was niet iets voor mij.
Daarentegen is het ook een land vol historie en cultuur, dit zal ik zeker missen, het door mij geliefde Rome zal ik ook zeker weer eens bezoeken.

Intussen zit ik eerst een maandje weer in Drachten.

30 december begint mijn volgende avontuur, dan een paar maanden backpacken door Azië, te beginnen met Beijing, Zuid Korea en Japan!


  • 18 December 2015 - 10:56

    Sander:

    Goed verhaal! Mooi om te lezen, op naar het volgende avontuur!

  • 19 December 2015 - 11:19

    Hennie:

    Opnieuw een bewogen jaar waarin je blijvende herinneringen hebt opgedaan! Een mooi jaarverslag :-)
    En Azië zal ook zeker indrukwekkend worden...

    Leuk dat je blijft volhouden met het delen van al je belevenissen!

    Groet,
    Hennie

  • 21 December 2015 - 18:35

    Leon:

    mooi geschreven en weer veel gezien.benieuwd naar volgende verslagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Anzio

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 72632

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: