Balkan-trip deel II - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Balkan-trip deel II - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Balkan-trip deel II

Blijf op de hoogte en volg Joost

28 September 2014 | Roemenië, Cluj-Napoca

Buna ziua! (hallo in het Roemeens)

Mijn laatste verslag eindigde halverwege mijn reis in Montenegro.

Vanuit het mooie badplaatsje Budva reisde ik door naar de stad Kotor, gelegen aan de beeldschone Kotor Bay.

Net als Budva heeft ook Kotor een mooie 'oude stad', omringd door de oude stadsmuren. Daarnaast zijn er nog de ruïnes te zien van het kasteel/fort dat boven de stad lag.
Vanaf hier is een schitterend uitzicht over de stad en over de baai.

Vanaf Kotor verliet ik het mooie Montenegro alweer, en bevond ik me na een 2,5 urende busrit in Kroatië, in Dubrovnik.

Dubrovnik is 1 van de populairste bezienswaardigheden van zuidoost Europa, voornamelijk door de mooie oude stad en de stadsmuur waarover gelopen kan worden en mooie uitzichten biedt over de stad en over de zee.

Doordat het zo bekend is krioelt het hier helaas van de toeristen. Hierdoor maakte de stad de hoge verwachtingen niet waar bij mij. En vanwege het feit dat de stad eigenlijk een vergrote versie is van de soortgelijke steden Budva en Kotor in Montenegro was ik iets minder onder de indruk was van de stad dan ik had gedacht.

De door velen over het hoofd geziene museums maakten echter veel goed. Zo wordt er in het Maritieme museum aandacht besteed aan de maritieme geschiedenis van de stad (dat een tijd zelfs als onafhankelijke republiek fungeerde).
Erg onder de indruk was ik van de War Photo Museum.
Hier hangen foto's van de oorlog in Joegoslavië en oorlogen in Afrika.
Prachtige foto's, zeer aangrijpend en indrukwekkend om te zien met goede tekstuele uitleg bij elke foto.

Na een paar uurtjes in Dubrovnik ontvluchtte ik het massatoerisme en reisde 3 uren naar het noorden, naar de Bosnische stad Mostar.
Mostar geniet voornamelijk bekendheid om de brug in de stad.
Deze werd tijdens de Joegoslavische oorlog verwoest maar werd in 2004 weer opnieuw opgebouwd.
De brug werd ooit gebouwd door de Turken in 1566 en is zeer zeker de moeite waard om te bezoeken.

Nabij Mostar is het dorpje Blagaj met een mooi oud klooster in Ottomaanse stijl uit 1520 dat tegen de rotswand is gebouwd.

Van Mostar is het vervolgens weer 3 uur naar de hoofdstad van Bosnië-Herzegovina; Sarajevo.

Sarajevo is een mooie mix van culturen en religies dat zich door de woelige geschiedenis van de stad heeft uitgezet. Zo heeft de stad veel Westerse en Ottomaanse invloeden.
Sarajevo maakte op mij veel indruk, een mooie stad, veel cultuur, een gezellig stadscentrum en uiteraard veel historie.
Zo zijn er in talloze gebouwen nog steeds kogelgaten te vinden van de oorlog in de jaren 90.
De stad is vooral bekend als de plaats waar Gavrilo Princip, lid van verzetsbeweging De Zwarte Hand, in 1914 de Osstenrijks-Hongaarse troonopvolger Frans Ferdinand en zijn vrouw Sophie doodschoot.
Nadat een collega-strijder van Princip een mislukte bomaanslag op de auto pleegde nam de chauffeur van de auto een verkeerde afslag en kwam toevalligerwijs uit bij Princip die net uit een delicatessenwinkel liep. Princip aarzelde niet door de buitenkans en schoot ze beide dood.
Op de plaats waar Princip stond staat nu een plaquettte, daarnaast is een klein museum over de aanslag met foto's van de arrestatie en de rechtszaak tegen Princip en andere verzetsstrijders van De Zwarte Hand.
De moordaanslag ontketende een aantal gebeurtenissen die uiteindelijk leidde tot de 1ste wereldoorlog.

Van Sarajevo reisde ik weer terug naar de Kroatische kust, ditmaal naar de stad Split.
Split is de 2de grootste stad van het land. Het hart van Split wordt gevormd door het paleis van Diocletianus. De Romeinse keizer Diocletianus beval omstreeks het jaar 300 tot de bouw van dit paleis.
Ook nu nog wordt het centrum van Split gevormd door het oude paleis, waarin huizen, winkels, markten, paleizen en kerken zijn gevestigd.

27 km boven Split ligt het historische plaatsje Trogir.
Ook hier een erg mooi oud centrum dat zeer goed bewaard is gebleven met verschillende gebouwen uit de 13e eeuw.

Verder naar het noorden ligt Zadar.
Ook hier veel historie in het stadscentrum.
Wat in deze stad opvalt zijn voornamelijk de twee kunstwerken van Nikola Bašić: de Zonnegroet, een grote cirkel die overdag oplaadt d.m.v. driehonderd zonnecellen en 's avonds gekleurd licht geeft, en het Zeeorgel dat geluid maakt op het ritme van de branding. Erg opmerkelijke en bijzondere kunstwerken.

Van Zadar reisde ik naar het natuurgebied van Kroatië; Plitvice National Park.
Het park is beroemd om zijn watervallen en het prachtige heldere groenblauwe water dat door het park stroomt.
Zeer mooi om te zien, ik was erg onder de indruk van dit park, zoveel mooie plekken en watervallen zijn hier te vinden, fantastisch!

Vervolgens bracht ik een paar uur door in de hoofdstad Zagreb.
Een leuke stad, niet heel veel bijzonders in vergelijking met de andere Kroatische steden die ik heb bezocht.
Opmerkelijk is wel het 'Museum of Broken Relationships', een museum gewijd aan verbroken liefdes met telkens een object dat centraal staat voor een relatie en daarbij een verhaaltje over de verbroken liefde met verhalen over de hele wereld. Erg eigenaardig en apart museum dat door het bijzondere onderwerp en goede stijlvolle inrichting van het museum en de bijzondere objecten en verhalen erg de moeite waard is.

Via Zagreb verliet ik Kroatië en stond het volgende land alweer op mijn agenda; Slovenië.

Om te beginnen Ljubljana; een kleine versie van Zagreb.
Slovenie staat voornamelijk bekend om de prachtige natuur.
Ik koos ervoor om het meer van Bled, met daarbij het kasteel van Bled te bezoeken. Helaas regende het behoorlijk hard toen ik daar aankwam. Desalniettemin is het een prachtig meer, mooi helder water, een klein eilandje in het meer met een kerkje, en daarnaast uiteraard het kasteel aan de rand van het meer. Hoewel het dus regende bleef het iets speciaals en mooi uitstralen.

Voor nog meer natuurschoon bezocht ik de grotten van Postojna,; de op 1 na grootste druipsteengrot ter wereld.
Met een treintje word je de grot ingeloodst, en tijdens een in totaal 1,5 uur durende rondleiding werd er veel verteld over het ontstaan van de grotten en vele bijzondere en mooie plaatsen in de grotten aangewezen. Een interessante reis door de grotten.

Vanuit Slovenië besloot ik om door te reizen naar Roemenië.
Een erg lange busreis... van Ljubljana via Zagreb naar Boedapest. Hier had ik 1 uur voordat de volgende bus vertrok van Boedapest naar Cluj-Napoca in Roemenië, een reis die in totaal 17 uur duurde..
Vanochtend ben ik hier aangekomen, vandaag herstellen van de trip. Morgen begint mijn ontdekkingsreis door Roemenië!






  • 28 September 2014 - 17:50

    Bettie:

    Weer een prachtig verslag Joost!
    Geniet ervan.gr bettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Cluj-Napoca

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 72633

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: