Israël/Palestina - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Israël/Palestina - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Israël/Palestina

Blijf op de hoogte en volg Joost

18 Mei 2016 | Israel, Tel Aviv

Shalom!

Bij Akaba stak ik de grens over naar Israël, naar het een paar kilometer verderop gelegen Eilat.
Hier nam ik meteen de bus en reisde door naar Jeruzalem, een busreis van bijna 5 uur.

Jeruzalem is 1 van de twintig oudste doorlopend bewoonde steden ter wereld. De stad is de bakermat van het jodendom en het christendom, en de stad en/of bepaalde plaatsen daarin worden door volgelingen van deze religies en door de islam als heilig beschouwd.
Een bijzondere mix van drie verschillende religies wat tevens de nodige spanningen in de stad meebrengt.
Daarnaast wordt de stad betwist door zowel Israël als door de Palestijnen.
Het eerste dat opvalt is de grote hoeveelheid militaiten die met een grote mitrailleur op straat rondlopen. Veelal jonge mensen (In Israël geld een dienstplicht voor 3 jaar voor mannen en 2 jaar voor vrouwne)

Om de stad iets beter te leren kennen deed ik een stadswandeling met een gids door de oude stad langs plekken die voor de verschillende religies zo belangrijk zijn.
Deze wandeling leidde tot andere langs de Heilige Grafkerk (heilig voor Christenen, waar volgens de overlevering Christus zowel gekruisigd en begraven werd), en de Tempelberg (heilig voor zowel de Islam als het Judaïsme) met daarop o.a. de Al Aqsa moskee (heilig voor de Islam, waar volgens de overlevering de profeet Mohammed naar de hemel ging op zijn paard), en de Westerse Muur (beter bekend als de Klaagmuur, heilig voor Joden, waar volgens de overlevering de 1st tempel stond, die later verwoest werd), de Via Dolorosa, en nog vele andere sites, een gigantische hoeveelheid religieuze plaatsen op een klein oppervlakte.

Buiten de Oude stad ligt het beroemde Yad Vashem museum, over de holocaust tijdens de 2e wereldoorlog. Veel informatie en beelden over de Jodenvervolging.

Een ander interessant museum in Jeruzalem is het Israël Museum, over de historie van Israël, met onder andere een ruimte met de Dode Zee rollen.

Bij deze Dode Zee ligt het plaatsje Masada.
Masada is een citadel op de top van een rots. Koning Herodes vluchtte in 40 v.Chr. uit Jeruzalem naar deze plek omdat hij in gevaar was. Het fort van Massada werd tussen 40 en 4 v.Chr. door hem uitgebreid, zodat het een veilige vluchtplaats werd.
De Romeinen omsingelden de rots en veroverden uiteindelijk de rots in het jaar 73, en troffen daar de dode lichamen van hun tegenstanders aan, die massaal zelfmoord hadden gepleegd en liever dood waren dan als slaaf gevangen werden genomen door de Romeinen.
Op de top van de rots zijn nog ruïnes te zien en vanaf de top kun je naar beneden kijken nog de rstanten zien van de 7 kampementen zien van de Romeinen en een besef krijgen van de hopeloze positie die ze op deze rots hadden.

De omgeving van de Dode Zee is omgeven door woestijn, echter is er op de rand van de Dode Zee de oasis Ein Gedi te vinden, een apart stuk groen met watervallen ten midden van de woestijnvlakte. Een aparte plek in deze omgeving.
Uiteraard 'zwom' ik ook in de Dode Zee, hoewel zwemmen... door het hoge zoutgehalte in de zee (10 keer hoger dan normaal in een zee) blijf je hier vanzelf drijven. Een leuke, bizarre ervaring!

Na Jeruzalem ging ik naar de Westbank. Het gebied waar de Palestijnen zich bevinden. De grensposten worden hier streng bewaakt, en alle tassen werden grondig gecontroleerd en de paspoorten werden gecontroleerd. Israëliërs mogen in sommige gebieden van de Westbank niet komen.
Ik begon hier met een bezoek aan Bethlehem, wederom een plek waar verschillende religies om strijden. Voor de Joden een heilige plek omdat ze geloven dat Koning David hier was geboren, voor Christenen omdat ze geloven dat Jezus hier geboren was.
In de Geboortekerk zijn er dan ook veel pelgrims te zien die in lange rijen uren geduldig wachten op hun moment om de vermeende plek aan te raken waar Jezus was geboren.

Na Bethlehem bezocht ik Jericho. Deze stad is voor de Christenen heilig. Volgens de overlevering werden de muren van deze stad verwoest door trompetgeblaas.

Daarnaast kon ik via een cable car naar de top van de tempel van de verleiding. Hier is een Grieks Orthodoxe Kerk te vinden. Dit zou tevens de plek zijn waar de duivel Jezus 3 keer op de proef stelde.
De top geeft ook een prachtig uitzicht over Haifa en omgeving.

Van Jericho ging ik naar Ramallah.
De laatste plek in de Westbank die ik bezocht.
Hier bezocht ik de een museum over een Palestijnse geleerde en de tombe van Yasser Arafat die onder mysterieuze omstandigheden overleed.

In de Westbank zijn vele prachtige graffiti-werken te vinden van de maatschappelijk bewogen kunstenaar Banksy.
De complexe strijd tussen de Israëliërs en Palestijnen lijkt voorlopig nog niet opgelost en vrede is niet in zicht. Hopelijk komt dit alsnog in de nabije toekomst. Aan beide volken bewaar ik persoonlijk alleen maar positieve en warme herinneringen.

Na de Westbank bleef ik in Palestijns gebied en reisde ik naar het noorden naar Nazareth.
Hier is in een kerk de plek te vinden waar volgens de overlevering de engel Gabriel tot Maria kwam om de geboorte van haar zoon aan te kondigen.
Ook hier weer vele pelgrims in een rij.
Een 150 meter verderop staan de Grieks Orthodoxen in een zelfde rij maar bij een andere kerk (zij geloven dat Jezus op een andere plek was geboren).

Ditzelfde tafereel is overigens ook in Jeruzalem waar er soms wel 4 a 5 plekken zijn waarin zij geloven waar een bepaalde gebeurtenis zich voordeed (afhankelijk van verschillende richtingen binnen hetzelfde geloof en de meningen van historici en geleerden).

Na Nazareth reisde ik naar de westkust. Te beginnen met Haifa.
De bahá'ís hebben in Haifa hun wereldcentrum, dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. De graftombe van de Báb, een van de stichters van deze wereldreligie, is gelegen in de Perzische tuin, bestaande uit hangende tuinen op 19 terrassen. Het is een heiligdom van de Bahá'í-godsdienst, die in 1844 zijn oorsprong vond in Perzië.
Een prachtige tuin, gelegen op een heuvel, aan de voet van de tuin ligt de Duitse wijk, een sfeervolle wijk met leuke terrasjes en restaurants.

Iets ten noorden van Haifa ligt Akko. Een historische oude Romeinse stad die in de 12e eeuw door de Kruisvaarders werd onder leiding van Richard Leeuwenhart veroverd en diende vervolgens als hoofdstad van het Heilige Land (Jeruzalem was toen in handen van Moslims en kon niet veroverd worden).
De historie is in de stad nog steeds te voelen, mooie oude (kruisvaarders) gebouwen, omgeven door de oude stadsmuren.

Nog meer historie vond ik in Caesarea (tussen Haifa en Tel Aviv).
Deze oude Griekse stad (o.l.v. Alexander de Grote) werd door de Romeinen veroverd en werd grondig verbouwd en uitgebreid door koning Herodus, die de naam, veranderde in Caesarea (ter ere van Julius Caesar) en Caesarea groeide uit tot belangrijke havenstad.
Hier zijn nog ruïnes te zien van het paleis, amfitheater, en hippodroom.

Eindbestemming van mijn reis was Tel Aviv.
Een mooie moderne badplaats. Groot verschil met andere steden in Israël, de stad voelt Europees aan.
Naast de beroemde mooie stranden kent de strand vele mooie boulevards, en vele gezellige wijken.
In het zuiden van Tel Aviv ligt de wijk (en vroegere stad) Jaffa, een oude havenplaats.
Veel historie hier, o.a. de kruisvaarders, Egyptenaren, Grieken en Romeinen hadden de stad onder hun bewind.

Ik ben inmiddels weer een paar weken terug in NL.
Morgen reis ik weer verder, dan naar Zuid-Afrika!

• 18 Mei 2016 - 14:26

Froukje:

Wow Joost! Wat een fantastisch verhaal weer en wat zie je een hoop prachtige landen! Heel veel plezier in Zuid-Afrika! Groetjes van je (lichtelijk jaloerse ;-) ) nichtje, Froukje.

• 18 Mei 2016 - 16:33

Nico Eikelenboom:

Bedankt Joost! Een landje wat altijd in het nieuws is, op het kruispunt van allerlei godsdiensten.
    Op naar Zuid - Afrika. Ik lees het wel weer.

Groeten,

Nico