Jordanie - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Jordanie - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Jordanie

Blijf op de hoogte en volg Joost

14 Mei 2016 | Jordanië, Akaba

Hallo,

Na een intense maand in India vloog ik eerst naar Dubai.
Hier had ik een korte tussenstop, hier kwam ik 's ochtends vroeg aan, en 's avonds vertrok ik weer.

Dubai is de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten en het kenmerkt zich voornamelijk door de rijkdom die hier is.
Gigantische shopping malls en vele wolkenkrabbers bepalen hier het straatbeeld.

In de korte tijd die ik hier was besloot ik eerst een shopping mall te bezoeken, de Dubai Mall. Het grootste winkelcentrum ter wereld.
Naast een overvloed aan winkels en restaurants, zijn er ook een groot aquarium, pretpark voor kinderen, en een ijsbaan te bewonderen.
Naast de Dubai Mall is tevens het grootste gebouw ter wereld; de Burj Khalifa (828 meter hoog).
1 dag Dubai was ook genoeg voor mij, 's avonds vloog ik weer verder naar Amman, de hoofdstad van Jordanie.

In Amman verbleef ik maar 1 nachtje, ik wilde snel doorreizen naar het beroemde Petra!
Met de lokale bus reisde ik van Amman naar Wadi Musa, het dorp dat tegen Petra aan ligt.
De wereldberoemde ruïnes van de hoofdstad van de Nabateeërs geldt als 1 van de 7 'nieuwe' wereldwonderen.
De stad is gelegen in een kloof in de heuvels en is gedeeltelijk uit de rotsen uitgehakt.
De stad dateert uit de 6e eeuw voor Christus, maar de bloeitijd van Petra was in de 6e eeuw na Christus toen de stad op een belangrijke handelsroute lag van Perzie en de Romeinse en Griekse rijken.
In de 12e eeuw werd de stad verlaten, waarschijnlijk omdate de handel door de opkomende scheepvaart toen verplaatst werd naar de rode zee.

Na een wandeling van 2 km tussen de rotsen (door de 'Siq') doemde de befaamde en mooie 'Treasury' op (het iconische gezicht van Petra), een graftombe uitgehouwen uit een zandstenen rotswand.

Er is echter veel meer te zien in Petra dan alleen de Treasury; de stad is vrij groot, en naast de prachtige natuur hier, zijn er nog ruïnes van diverse graftombes, tempels, een offerplaats in de bergen, en zelfs een amfitheater te zien.

Een fenomenaal gebied, en zeker 1 van de absolute hoogtepunten van al mijn reizen. Een prachtige mix van historie, natuurschoon, en ongekende artistieke meesterwerken!

Na Petra bezocht ik de andere beroemde trekpleister van Jordanie; Wadi Rum

Wadi Rum is een vallei met rotswanden van zandsteen en graniet in het zuidwesten van Jordanië.
Het is bewoond door diverse culturen, al vanaf de prehistorie. De vroegste bewoners lieten rotstekeningen achter. De Nabateeërs hebben hier vooral veel nagelaten, in de vorm van graffiti en een tempel. Op dit moment leven enkele Bedoeïnenstammen in het gebied.

In Europa is Wadi Rum vooral bekend omdat de Britse officier Thomas Edward Lawrence hier in de tijd van de Arabische opstand van 1917-1918 zijn Arabische troepen voorbereidde op de aanval op Akaba.
Dit is later verfilmd in 'Lawrence of Arabia'

Hier maakte ik een jeepsafari door de mooie woestijn, en sliep ik in een Bedoeïnentent. Een prachtig natuurgebied, dat niet onder doet voor de schitterende natuurparken in Zuid-West Amerika.

Van Wadi Rum reisde ik verder naar Aqaba, de enige stad van het land dat aan zee ligt (aande rode zee).
De stad ligt op een paar kilometer met Eilat in Israel.
Aqaba is een populaire badplaats en voor mij een handig punt om de grens met Israel over te steken.

Binnenkort het laatste land van deze reis; Israel!







  • 14 Mei 2016 - 15:28

    Bettie Kats:

    hey joost
    wat een super interessante reis ben je weer aan het maken. heel veel van die dingen die je beschrijft wist ik helemaal niet, dus ik geniet van de verslagen en de foto`s natuurlijk. veel plezier in Israel.
    groetjes bettie

  • 15 Mei 2016 - 09:37

    Minke:

    Hoi Joost,
    Wat heb je weer een fantastische reis gemaakt.! Petra is ook nog altijd een van onze wensen om heen te gaan. Bedankt voor je reisverslag, fijn om te lezen. Geniet ook van Israël. Een prachtig land, met veel herkenbare plaatsen uit de bijbel. We volgen je graag verder op je reizen. Ik hoorde dat je ook naar Zuid Afrika wilt gaan. Heel byzonder.
    Groetjes Henk en Minke

  • 16 Mei 2016 - 12:06

    Nico Eikelenboom:

    Ik ben benieuwd wat jij als wereldreiziger van Israël gaat vinden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Akaba

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 72613

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: