India deel I - Reisverslag uit Bombay, India van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu India deel I - Reisverslag uit Bombay, India van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

India deel I

Blijf op de hoogte en volg Joost

12 Mei 2016 | India, Bombay

Hallo!

Ik ben nu alweer terug in Nederland, maar ik zal jullie nog even op de hoogte brengen van mijn laatste weken in India, Jordanie en Israel.

Om te beginnen met India;
Vanaf Sri Lanka vloog ik naar het dichtstbijzijnde vliegveld in India, naar Chennai (in het zuidoosten van India).
Dit leek mij een goed begin van mijn reis door India.
Het zuiden van het land is een stuk relaxter en minder chaotisch dan (met name) het noordwesten van het land waar de meeste toeristen ook heen gaan.

Chennai (vroeger Madras genaamd) is de 5de grootste stad van het land en kent ruim 6 miljoen inwoners.
De stad is bekend om de vele goede universiteiten en kent met Marina Beach 1 van de grootste stedelijke stranden ter wereld.
Chennai was voor mij voornamelijk een goede basis om de omgeving te verkennen.
Mamallapuram (50 km ten zuiden van Madras) is beroemd om de vele mooie tempels uit de 7e tot 9e eeuw.
Vele bijzondere tempels liggen hier uitgespreid door de stad. Een mooie 1ste kennismaking met de kunst en historie van dit land.

Iets ten zuiden van Mamallapuram ligt Pondicherry. Na Chennai en Mamallapuram weer een compleet andere ervaring.
Pondicherry (door velen kortweg Pondy genoemd) is een oude Franse koloniestadje en een gedeelte van de stad is nog steeds in Franse stijl.
In Pondy bezocht ik tevens een tempel die geheel gewijd is aan de Hindu-god Ganesh. De god van kennis en wijsheid en de beschermheilige van reizigers (uiteraard mijn persoonlijke favoriet in het Hindoeïsme. Ganesh word altijd uitgebeeld als olifant.
In de tempel barstte het dan ook van de vele olifantenbeeldjes.
Toen ik naar 1 van deze beeldjes keek, hoorde ik achter mijn opeens een luid geluid. Verschrikt keek ik om en bleek er een echte olifant door de tempel te lopen! De olifant was deels geschilderd met mooie kleuren en had speciale Hindu-kleden aan.
Ik zag vervolgens verschillende mensen een buiging maken bij deze olifant en hem eten te geven of geld, waarna de olifant met zijn slurf een tikje op het hoofd gaf als zegening. Uiteraard kocht ik meteen een banaan om deze gebeurtenis mee te maken waarna ik ook gezegend werd door deze olifant!

Nabij Pondy ligt Auroville. Een experimenteel dorpje, een soort commune waar mensen wonen vanuit de gehele wereld in een gemeenschap leven en werken. En waar spiritualiteit en respect voor elkaar voorop staat.

Na een paar dagen aan de zuidoostkust verbleven te hebben vloog ik door naar de westkust. Naar de provincie Goa. Beroemd om de prachtige stranden en befaamd om de Portugeze historie (Goa was ooit een Portugeze kolonie).
Ik verbleef hier in de hoofdstad Panaji, een mooi oud stadje, vol met oude prachtige kleurrijke gebouwen. In deze regio is Christendom de belangrijkste godsdienst, dat blijkt ook wel uit de talrijke kerken en cathedralen die de Portugezen hier vroeger bouwden waarna zij de religie aan de lokale bevolking opdrongen.
Nabij Panaji ligt de oude hoofdstad van Goa, die dezelfde naam draagt (Goa). Ook hier prachtige oude kerken, kloosters en cathedralen.
Voor een relaxt dagje op het strand koos ik het mooie Anjuna Beach om even bij te komen van de eerste indrukken van India en een planning te maken van de komende weken in dit land.

Na een kort verblijf in Goa reisde ik in noordelijke richting naar Mumbai (het vroegere Bombay).
Was het in Chennai en Goa relatief relaxt en rustig, Mumbai was een stuk chaotischer en drukker.
Mumbai heeft bijna evenveel inwoners (14 miljoen) als heel Nederland en dit op een veel kleiner oppervlakte.
Vooral de drukte in de arme buitenwijken (zoals Daravi Slam, bekend van Slumdog Millionaire) is bizar en bijna niet voor te stellen. Zo gigantisch veel mensen in zo'n klein gebied, waar mensen letterlijk op een vierkante meter wonen.
De tegenstellingen in Mumbai zijn groot, hier worden ook de bekende Bollywood-films gemaakt en de grote filmsterren wonen in een zeer luxueuze wijk in het mooie heuvelachtige gedeelte van de stad.
In de stad bracht ik een bezoek aan het oude huis van Mahatma Ghandi dat nu als museum over zijn leven dient.
Aan de haven ligt de bekende poort Gateway of India, gebouwd in 1911 om de aankomst van de Britse koning George V te vieren.
Op een uurtje varen van Mumbai ligt Elephant Island, een eilandje waar oude tempels te bezoeken zijn. Leuk om te zien, maar niet zo indrukwekkend als de tempels eerder in Mamallapuram en ook niet in vergelijking met de tempels die ik later nog zou bezoeken in India.

Het werd me wel duidelijk dat India echt een continent op zich is, de verschillen, qua taal, cultuur, historie, mensen en eten zijn vrij groot tussen de verschillende gebieden.
Van Mumbai reide ik door in oostelijke richting om de beroemde grotten van Ajanta en Ellora te bezoeken.
Bij Ajanta zijn er 29 grotten met frescoes en beelden tussen 200 voor Christus tot 600 na Christus mbt Boeddhisme.
Bij Ellora zijn er 34 grotten met frescoes en beelden tussen het jaar 350 en 700 na Christus mbt Hindoeïsme, Boeddhisme en het Jain-geloof.
Beide grotten waren zeer indrukwekkend, prachtig gemaakt, onvoorstelbaar dat er zo lang geleden zulke artistieke meesterwerken werden gemaakt met de middelen die er toen beschikbaar waren...

Binnenkort het 2e gedeelte over India!






  • 16 Mei 2016 - 12:00

    Nico Eikelenboom:

    Het moet haast wel goed met je gaan nu je gezegend bent door een olifant!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 72594

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: