Sri Lanka - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Joost

11 Maart 2016 | Sri Lanka, Unawatuna

Aubowan! (hallo in Singalees)

Dit keer schrijf ik jullie vanuit het beeldschone eiland Sri Lanka!

Dit eiland ligt ten zuidoosten van India, kent ruim 22 miljoen inwoners en was in de 16e eeuw deels bezet door Portugal en Nederland waarna het gehele eiland uiteindelijk onder bestuur van het Britse rijk kwam.Na de 2e wereldoorlog werd het eiland onafhankelijk.

Ik kwam aan in de grootste stad van Sri Lanka, in Colombo.
Een niet heel bijzondere stad, ik reisde dan ook al snel door naar Kandy.
Kandy was tot 1815 de hoofdstad van het land, totdat de Britten het gehele land veroverden. De Nederlanders en de Portugezen slaagden ondanks verschillende pogingen er niet in om Kandy te veroveren.

Kandy word het culturele en religieuze hart van Sri Lanka genoemd.
Dit komt voornamelijk door de Kandy word het culturele en religieuze hart van Sri Lanka genoemd. Dit komt voornamelijk om de Dalada Maligawa (Tempel van de Tand). Volgens de overlevering word hier een hoektand van Boeddha bewaard. De tand is opgeborgen in een kist en is dus niet voor het publiek te zien.
Een bezoekje aan de tempel is dan ook teleurstellend en voelt niet echt bijzonder aan. Buiten de tand lijkt het een vrij standaard tempel.
De stad zelf is wel aangenaam, door het wat koelere klimaat (Kandy ligt in een bergachtig gebied) en een mooi groot meer in de stad is het prettig vertoeven na het broeierige en drukke Colombo.


In Kandy nam ik de bus naar het noorden, naar Dambulla en Sirigiya.
Dambulla staat bekend om de grottentempels. Ik had echter een paar weken eerder al grottentempels in Myanmar (Hpa An) gezien, waardoor dit niet meer bijzonder voor me aanvoelde.
Het nabijgelegen Sigiriya maakte wel veel indruk op me.
Op de top van een 200m hoge rots liggen de ruines van een oud paleis.
Daterend van een koninkrijk uit de 5e eeuw. Halverwege de klim zijn fresco's afgebeeld opde rots van 'wolkenmaagden'. Iets hoger is het terras met de restanten van de Leeuwenpoort. De naam Sigiriya, dat 'leeuwenrots' betekent, is hier aan ontleend.Van het roemruchte paleis is er op de top helaas weinig te zien, het mooie uitzicht op de top van de rots vergoed veel!

Voor nog meer historie bezocht ik de oude hoofdsteden Anuraphadura en Polonnaruwa.
Anuradaphura was van 377 v.Chr. tot 1017 na Chr. de hoofdstad van de Ceylonese koningen.
Er zijn hier vele tempels, pagoda's en ruines van het oude koninkrijk te vinden. De stad ademt cultuur en historie.
Ditzelfde geld voor Polonnaruwa.
Polonnorawa was de hoofdstad van 1070 tot 1284.
De gebouwen zijn in betere staat dan in Anuraphadura waardoor je een betere indruk krijgt hoe de stad er vroeger uit heeft gezien.

Nabij Polonnaruwa ligt Minneriya National Park waar vele olifanten in het wild leven.
Via een safari had ik de mogelijkheid om de olifanten van dichtbij in het wild te zien, een erg mooie ervaring!
We hadden het geluk om vele olifanten in het park van vrij dichtbij te mogen aanschouwen.

Hierna verliet ik het noorden van Sri Lanka en keerde terug naar het bergachtige middengedeelte van het land.
Eerste stop was het kleine bergdorpje Nuwara Eliya.
Vanaf hier kon ik eenvoudig het nationale park Horton Plains bereiken.
Na een overnachting in Nuwara Elia vertrok ik zeer vroeg voor een wandeling door het mooie landschap van Horton's Plains met als hoogtepunt de steile kloof met de toepasselijke naam World's End.

Van Nuwara Eliya reisde ik per trein naar het bergdorpje Ella.
Deze treinreis is zeer populair vanwege de mooie route. De trein gaat namelijk langs vele bergen en talloze theeplantages. Een prachtige reis.
In het kleine Ella beklom ik vervolgens het bergje Little Adams Peak. Een fraaie wandeling door theeplantages en vanaf de top van de berg een mooi uitzicht over de omgeving.

Voor de laatste dagen in Sri Lanka besloot ik aan de zuidkust op de beroemde stranden door te brengen.
Na eerst een paar dagen in het rustige Tangalle doorgebracht te hebben, reisde ik door naar het wat drukkere en populaire strandplaats Unawatuna waar ik nu nog steeds ben.
Bij Unawatuna zijn er nog vissers te vinden die op karakteristieke traditionele wijze vis proberen te vangen.
Daarnaast heb ik hier nabij nog een theeplantage bezocht waar er voornamelijk witte thee word geproduceerd. De plantage werd ooit opgezet door Britten en dezelfde machine's (150 jaar oud) worden nog steeds gebruikt.
Nabij Unawatuna ligt het koloniale plaatsje Galle.
Hier is onder andere Galle Fort nog te zien, een overblijfsel van de Nederlandse (lees VOC) periode.

Morgen vertrek ik naar het kustplaatsje Negombo, wat zeer dichtbij het vliegveld ligt.
Maandag vlieg in naar Chennai in India!







  • 11 Maart 2016 - 08:59

    Sander :

    Mooi verslag weer Joost!

  • 11 Maart 2016 - 10:18

    Nico Eikelenboom:

    Hoi wereldreiziger,

    Johan en Merel zijn ook in Sri Lanka geweest en vonden het er prachtig. Waren ook in plaatsen, gebieden waar jij bent geweest.

    Groeten,

    Nico

  • 11 Maart 2016 - 12:36

    Tineke V D Wal:

    Wat een een belevenis Joost,een super verhaal,je ziet echt wat van de wereld.

  • 11 Maart 2016 - 14:48

    Heit :

    Mooi verslag en fotos.
    Lekkere thee daar natuurlijk.
    Op naar je volgende avontuur!

  • 11 Maart 2016 - 22:24

    Gernald:

    Ik heb je verhaal onder het genot van een kopje Ceylon thee met veel plezier gelezen Joost. Ik zal over een paar maanden kijken of je verhaal wel klopt ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Unawatuna

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 72616

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: