Taiwan & Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Taiwan & Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Taiwan & Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Joost

04 Februari 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Ni Hao!

Momenteel ben ik in Hong Kong.
Een korte stop voordat ik doorreis (via Bangkok) naar Myanmar.

Na mijn laatste verslag heb ik door Taiwan gereisd.
Tussen de 14e en 17e eeuw kwamen velen Chinezen naar dit eiland.
Tegenwoordig heeft het grootste gedeelte van de bevolking Chinese roots, voornamelijk in de kleinere dorpen en in de bergen zijn er nog steeds 'aboriginals' te vinden, die qua uiterlijk meer gemeen hebben met bijvoorbeeld de Maori's.
In de 17e eeuw veroverden Nederland en Spanje gedeeltes van het eiland. Zij noemden het eiland 'Ilha Formosa' (mooi eiland).
Een mooi eiland is het zeker. Hoewel ik het niet echt trefde met het weer (veel regen, mist en bewolking) is de schoonheid van het land nog makkelijk waar te nemen.

Startpunt van mijn reis was de hoofdtad Taipei.
Hier kreeg ik zelfs te maken met sneeuw (iets dat al ruim 10 jaar hier niet meer was voorgekomen).
Vanuit overal uit de stad is de grote toren Taipei 101 waar te nemen. Hier komen veel toeristen voor het mooie uitzicht vanuit de top van de toren. Ik besloot echter de omliggende bergen (Beitou) te beklimmen en vanaf daar van het mooie uitzicht over de stad te genieten.
Taipei is een lekker relaxte stad, een verademing na de laatste dagen in het drukke en gehaaste Tokio.
De mensen in Japan en Zuid Korea waren al zeer vriendelijk, de Taiwanezen zijn nog vriendelijker. Overal waar ik kwam waren ze zeer behulpzaam en ondanks hun vaak zeer gebrekkige Engels deden ze heel veel moeite om me toch te helpen. Vaak kreeg ik zelfs extra portie eten of gratis fruit. Dit komt misschien wel doordat er erg weinig toeristen hier komen. Verreweg de meeste toeristen zijn bovendien Chinezen.

Vanuit Taipei reisde ik al snel door naar Hualien aan de oostkust van het eiland om een vriendin (Kuan, wederom een oud collega van mijn tijd in Canada) te bezoeken. Kuan is haar eigen hostel (FH Hostel) hier begonnen en ik bleef daar een paar dagen logeren.
Vele toeristen komen naar Hualien, aangezien het vlakbij de populairste bezienswaardigheid van Taiwan ligt; Taroko Gorge (een 19 km lange kloof).
De omgeving van Hualien barst overigens van de prachtige natuur. We trokken daarom voornamelijk op de fiets om de omgeving te verkennen.
De kloof is gevormd door de Liwu-rivier die in de afgelopen miljoenen jaren de bergwanden heeft uitgeslepen.
Hualien is nog een stukje kleiner dan Taipei en voelt meer als een groot dorp aan dan als een stad. Na een paar dagen Hualien nam ik weer afscheid van Kuan en reisde door naar de westkust van het eiland, naar de oudste stad van het land; Tainan.
In Tainan kwamen de Nederlanders aan in de 17e eeuw en de VOC vestigde zich hier. Voor de VOC was dit puur een strategische plek om de positie in Azie te verdedigen en te versterken.
Uit deze periode is nog het Fort Zeelandia en het Fort Provintia (hoewel tegewoordig grotendeels herbouwd tod de Chickan tempel te bezoeken.
De Nederlanders werden verslagen door de Chinese generaal Koxinga.
Hij zorgde uiteindelijk voor een regering en bestuur in het eiland. Koxinga word dan ook beschouwd als de grondlegger van het huidige Taiwan.

Vanuit Tainan reide ik door naar Taichung. Hier verbleef ik maar korte tijd. Vanuit Taichung reisde ik naar een andere zeer populaire bestemming; Sun Moon Lake.
Het grootste meer van Taiwan, daarnaast wonen er nog veel aboriginal stammen rondom het meer. Vlakbij het meer is dan ook een openliucht museum waar oude aborigal huizen zijn nagebouwd en er aborigals uitleg geven over de gebruiken en tradities van hun stam.
Helaas was het hier ook weer vrij mistig en heb ik niet heel van het meer kunnen zien, maar heb ik gelukkig wel veel kunnen leren over de aborigals van Taiwan.

Inmiddels ben ik dus in Hong Kong.
De oude Britse kolonie is nu een zeer moderne metropool met vele wolkenkrabbers en kent door de Britse en Chineze invloeden een vrij eigen stijl (vergelijkbaar met Singapore).
1 dagje is voor mij echter wel genoeg om de stad te verkennen, de stad is voornamelijk populair als shopping walhalla, iets dat ik als backpacker even oversla..
Morgen vlieg ik naar Bangkok, waar ik overnacht om de dag erop de vroege vlucht naar Myanmar te nemen!


  • 04 Februari 2016 - 09:48

    Nico Eikelenboom:

    Hoi Joost,

    Jij komt nog eens ergens. In Birma zullen, denk ik, niet heel veel toeristen komen.
    Leuk om over Taiwan te lezen.
    Goede reis gewenst.

  • 04 Februari 2016 - 14:28

    Jeen En Siertje:

    Hallo Joost. Even je verslag weer gelezen , hartstikke leuk, maar je hebt het wel druk, en ook nog fietsen. Hele plezierige reis verder!! Gr

  • 10 Februari 2016 - 18:03

    Patrick Van Kerkhof:

    Hoi Joost,

    Eindelijk tijd gemaakt om je reisverslag te lezen. Ik ben wel een beetje jaloers. Je ziet nog eens wat en jij kan je wel voorstellen wat ik hier op kantoor zie. Nog niks veranderd hier. Nog veel plezier. En ik kijk uit naar je volgende reisverslag. Grooetjes

  • 16 Februari 2016 - 09:33

    Jannie Booi:

    Hoi Joost,
    Heb je reisverslag met belangstelling gelezen.
    Wauw wat een belevenissen en wat zie je veel.
    Wens je nog heel veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes Jannie ( nieuwe knibbel) dan weet je het wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 72615

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: