Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Japan

Blijf op de hoogte en volg Joost

21 Januari 2016 | Japan, Tokio

Konnichiwa (Hallo in het Japans),

Met de ferry reisde ik van Zuid Korea naar Japan. Na een reis van ruim 3 uren kwamen we aan in Fukuoka.
Fukuoka diende voor mij puur als overstappunt voor mijn reis door Japan.
In Fukuoka zelf heb ik een middag rondgelopen. Fukuoka is een middelgrote stad in Japan en vrij modern.

De volgende dag vertrok ik vrij vroeg voor de volgende bestemming; Hiroshima.
Hiroshima is uiteraard voornamelijk bekend uit de 2e wereldoorlog.
Het was de eerste stad in de geschiedenis van de mensheid die met een atoombom werd aangevallen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd op 6 augustus 1945 om kwart over acht 's ochtends boven Hiroshima de uraniumbom Little Boy (die 4400kg woog) afgeworpen uit de Amerikaanse bommenwerper Enola Gay.
70.000 mensen kwamen om direct na de ontploffing.
Tussen de 70.000 en 140.000 stierven later door aan radiatie gerelateerde ziektes.
De stad is tegenwoordig verrassend genoeg een prachtige moderne stad waar bijna niets doet terugdenken aan die noodlottige dag in 1945.

Het Peace Memorial Park is nu gewijd aan de atoombom.
Hier staat de 'A-Bomb Dome', een gebouw (toendertijd om heel andere redenen een belangrijke trekpleister van de stad; het was toen een exhibitiehal, en toendertijd geroemd voor het vernieuwende ontwerp van een Tjechische architect) dat verwoest werd door de bom, en die nu nog deels zichtbaar is, ter herinnering aan de atoombom.
In dit park staat tevens het vredesmuseum, met uiteraard veel aandacht voor de atoombom en het effect op de stad.
Behoorlijk heftige en gruwelijke beelden en foto's zijn hier te zien, een schokkende maar zeer interessant museum.

Nabij Hiroshima is het eilande Miyajima.
Hier staat het bekende Itsukushima-shrine. In het water staat de toegangspoort van deze shrine, de torii. Bij vloed staat de poort in het water en bij eb is de poort te voet bereikbaar. Sinds 1996 staat het op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Het eilandje zelf heeft trouwens een gezellig klein dorpje, met vele kraampjes, en er lopen hier herten in het wild rond.

Hierna reisde ik verder in oostelijke richting, ditmaal naar Osaka.
Osaka is de 3de stad van Japan en heeft circa 2,5 miljoen inwoners.
Hier ontmoette ik een andere oud collega van mijn tijd in Canada, namelijk Nao, met wie ik samen een paar dagen in Osaka rondtrok.
De stad zelf is een vrij moderne metropool met weinig bezienswaardigheden. Alleen het kasteel van Osaka doet nog wat terugdenken aan de historie van de stad.
In Osaka viel me trouwens voor het eerst op hoe gek de Japanners zijn op gokken.
Hoewel gokken illegaal is in Japan, is Pachinko echter wel toegestaan.
Pachinko is een soort spel met gokautomaten, een soort flipperkast met balletjes die op de juiste plek moeten belanden.
De stad wemelt van de Pachinko-hallen, s' ochtends staan er gigantische rijen mensen te wachten tot de hal weer open gaat.

Osaka diende als uitstekende basis voor een dagtrip naar Nara.
Nara was in de 8e eeuw een tijd de hoofdstad van Japan.
De stad kent vele boeddhistische tempels en shinto-shrines.
Hiervan is de Tōdaiji het bekendst.
De Daibutsu (大仏 of 大佛, 'Grote Boeddha') in het centrum van het Tōdaiji-complex is het meest indrukwekkende boeddhabeeld van geheel Japan. Hij meet 16,2 meter en weegt 500 ton. Het gieten van deze bronzen Grote Boeddha vereiste 380 ton koper en tin.
Het beeld dateert uit het jaar 743.

Aan het einde van de 8e eeuw werd het nabijgelegen Kyoto de hoofdstad van Japan en zou dat ruim 1000 jaar blijven.
Nara geld samen met Kyoto als het historische en culture hart van Japan

Kyoto is een walhalla voor geschiedenis- en cultuurliefhebbers.
De stad kent een indrukwekkend aantal historische tempels (1600!) en 400 Shinto heiligdommen, en vele paleizen.
Er staan dan ook meer liefst 17 historische plaatsen (voornamelijk tempels) op de Unesco-lijst.
Om alles te zien was voor mij iets teveel van het goede... ik maakte een klein lijstje van hoogtepunten waaronder Kinkaku-ji (beter bekend als het Gouden Paviljoen Tempel) en het Nijo kasteel.
Met zijn Gouden Paviljoen dat op het water lijkt te drijven, is de tempel één van de bekendste toeristische trekpleisters van Japan.
Zeer interessant om deze tempels te bezoeken, maar na een aantal tempels nam ik even een break en ging ik de natuur in bij Arashiyama.
Een prachtig gebied ten westen van Kyoto, bekend om het bamboewoud.
In de wijk Gion zijn nog de traditionele Geisha-dames te vinden die er in traditionele kledij rondlopen.

Na twee oude hoofdsteden (Nara en Kyoto) reisde ik door naar de huidige hoofdstad van Japan, Tokio!
Tokio is een gigantische, moderne en bruisende stad.
Heel erg anders dan bijvoorbeeld Kyoto.
Tokio is de plaats van de toekomst, Kyoto van het verleden.
Tokio kent vele skyscrapers, en overal is het een hectisch en druk en maakt de stad een haastige indruk.
De stad kent wel vele mooie museums, waaronder het Tokyo National Museum waar veel info te vinden is over de historie van Japan.
Daarnaast kent de stad vele bijzondere wijken, zoals Harajuku (mode district), Akihabara ( vele electronica zaken en vele Manga, Anime en game winkels) en Shinjuku (uitgaansgebied, vele kroegjes en restaurants, bijna verblindend om hier rond te lopen door de bekende felle neonlichten op de gebouwen).
Voor een mooi uitzicht over de stad ging ik naar de Tokyo Sky Tree Tower. Op 350m is een observatieplatform dat een prachtig uitzicht geeft. Ook de beroemde berg Mount Fuji is makkelijk te zien vanuit de toren.

Vanuit Tokio deed ik 1 dagtrip, namelijk naar de Japanse Alpen, naar het plaatsje Matsumoto.
Een kleine stad bekend om zijn kasteel (1 van de 3 populairste in Japan), daarnaast is de stad omringd door bergen wat een erg mooi uitzicht geeft in de stad.

Morgen reis ik weer verder, dan vlieg in naar Taiwan!


  • 21 Januari 2016 - 09:02

    Sander :

    Die samoerai foto, schitterend

  • 21 Januari 2016 - 10:10

    Siertje En Jeen:

    Goedemorgen ,op de fotos te zien ,is het daar geweldige mooi!Ook een mooie foto van jullie saampjes!!GR, veel plezier.

  • 21 Januari 2016 - 11:20

    Leon:

    Ossu!! Mooi verhaal.Tanoshin de kite ne!

  • 22 Januari 2016 - 19:52

    Mem:

    Ben het met Sander eens die foto lijsten we in!!

  • 29 Januari 2016 - 15:22

    Henk En Maria De Vries:

    Hallo Joost

    Ik zie het wel weer je geniet van Tokyo het zijn mooie beelden
    Ik ben gewoon een beetje jaloers wat jij allemaal van de wereld ziet
    Nou het gaat met jou moeder redelijk goed, ben net even bij haar geweest,
    Je vader lag op bed hij heeft de griep.
    Nou Joost ik wacht op nieuwe beelden van jou
    Ik vind de foto's die je erop zet geweldig.
    Groetjes Henk en Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 72607

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: