Peking & Zuid Korea - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Peking & Zuid Korea - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Peking & Zuid Korea

Blijf op de hoogte en volg Joost

12 Januari 2016 | Zuid-Korea, Busan

Ni Hao!(Chinees voor hallo)

30 December 2015 begon mijn nieuwe backpack-avontuur door Azie.
Na een lange vlucht van Amsterdam, met een overstap in Doha, kwam ik aan in Beijing (de naam betekend Noordelijke Hoofdstad), oftewel Peking, de hoofdstad van China en tevens het politieke en culturele hart van dit gigantische land.
Met 21,5 miljoen inwoners is het de 2e stad van China (alleen Shanghai is nog groter).
In Beijing verbleef ik maar 3 nachten; 1 dag besteedde ik aan Peking zelf, de 2e dag bezocht ik de Chinese Muur.
Het eerste dat opviel aan Peking, naast de massaliteit van de stad, was de smog... Hoewel het al een stuk minder was dan een aantal dagen ervoor toen er een code oranje was, bleef het erg hinderlijk en vervelend door het verminderde zicht en de ongezonde lucht.

De eerste dag in Peking bezocht ik het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad.
Het Plein van de Hemelse Vrede is 1 van de grootste pleinen ter wereled en is 880 meter lang en 500 meter breed. Op het oppervlak van 440.000 m2 kunnen minstens een miljoen mensen samenkomen.
Het werd aangelegd in opdracht van Mao in 1949 als een plaats waar miljoenenmassa's hem zouden kunnen verheerlijken.
Achter dit plein ligt de Verboden Stad. De Chinezen noemen de stad overigens zelf bij de originele naam Purperen Verboden Stad.
De Verboden Stad was de plaats van waaruit de Chinese keizers van de Ming- en de Qing-dynastie hun rijk bestuurden. De stad werd gebouwd en voltooid onder de Yongle-keizer, in 1422.
De verboden stad diende als thuis voor de keizers en hun gevolg en was het politieke hart van China voor bijna 500 jaar (1422 - 1912).
Om de Verboden Stad heen lag de Keizerlijke Stad. Ook deze was verboden gebied voor buitenstaanders. In de Keizerlijke Stad bevonden zich onder meer de bakkerij, het naaiatelier, de wapenzaal, de stallen en een drukkerij. Op die manier waren de keizer en zijn gevolg geheel zelfvoorzienend.
Een mooi begin van mijn reis, erg interessant om zo'n groot complex te zien en een kijkje te nemen in zo'n belangrijke plek in de Chinese historie.
Op de 2de dag reisde ik zo'n 80 kilometer voor de volgende bezienswaardigheid; de Chinese Muur!

De muur is ruim 6000(!) kilometer en diende als verdedigingslinie tegen rivaliserende volkeren.
Het eerste stuk muur dateert uit de 7e eeuw, maar pas in de 14e eeuw werd besloten om de muur flink te verstevigen en uit te breiden tot de muur zoals die nu bekend is.
Dit werd toen voornamelijk gedaan vanwege de dreiging van het toendertijd zeer machtige Mongoolse rijk.
Vanuit ruim 1000 forten en uitkijktorens werd de wacht gehouden. De wachtposten stonden onderling in contact met behulp van rooksignalen. Gemiddeld was de Grote Muur anderhalve meter breed en vijf meter hoog.
Vanuit de verte is de muur al erg indrukwekkend, maar om vervolgens zelf een stuk over de muur te lopen door het mooie bergachtige gebied was een geweldige ervaring. Doordat ik bovendien in het laagseizoen hier was, waren er zeer weinig toeristen, wat de ervaring uiteraard des te mooier maakte en ik dit als 1 van mijn all-time reishoogtepunten beschouw!
Het bezoek aan China was dus erg kort, maar zeer krachtig!

Van Peking vloog ik vervolgens door naar Seoul in Zuid Korea.
Seoul (de naam betekent ook simpelweg hoofdstad) is de hoofstad van het land en verreweg de grootste stad ook van het land. In de agglomeratie Seoul wonen 21 miljoen mensen (ruim 48% van de gehele bevolking(!).
Op het vliegveld van Seoul werd ik al opgewacht door David(oud-collega van mijn periode in Canada) met wie ik samen een week door Zuid Korea zou reizen.
Uiteraard bleven we de eerste dagen in Seoul.
Grootste trekpleister in de stad is Gyeongbokgung Palace. Het paleis werd ontworpen door minister Jeong Do-jeon in 1394 in opdracht van koning Taejo van Joseon, de eerste koning van de Joseondynastie. Ten tijde van het bewind van de Koning Taejong en Sejong de Grote werd het voortdurend aan de uitbreiding van het paleis gewerkt.
Een goed begin om kennis te maken met Zuid Korea.
Als sportliefhebber wilde ik ook uiteraard het olympisch dorp zien van de Olympische Spelen van 1988.
Helaas is er van het park weinig meer te zien en doen alleen een paar bordjes en een paar nog gebruikte sporthallen terugdenken aan dit sportevenement.
Qua bezienswaardigheden is er niet heel veel te zien in de stad, het is voornamelijk prettig om door de talrijke en zeer diverse wijken van de stad te lopen, 's avonds is het zeer druk en gezellig op straat en is het heerlijk rondlopen door Seoul.

Na Seoul trokken we het land in en stopten we eerst bij de stad Andong, een belangrijke culture stad in Zuid Korea.
Hier is namelijk de Bongjeongsa-tempel, een oude boedhistische tempel uit de 7e eeuw. Hier werden de intelectuelen geschoold in de Confucianisme (een filosofie, door sommigen ook als religie genoemd). Bij Andong is ook het Hahoe Folk Village te vinden, een traditionele stad in de stijl van het Joseon-tijdperk (tussen de 14e en 19e eeuw), en waar nog steeds mensen wonen.
Van Andong vervolgenden we onze reis verder naar het zuiden, naar Gyeongju, het culturele hart van Zuid Korea.
1ste stop was bij de Bulguksa tempel, deze tempel word beschouwd als het meesterwerk van de gouden tijdperk van de Silla-dynastie (57 BC-935 AD) (zij regeerden een deel van Korea dat toendertijd uit 3 koninkrijken bestond).
Gyeongju was de hoofdstad van de Silla-dynastie wat als zeer belangrijke periode in de Koreaanse geschiedenis word genoemd.
De tempel stamt uit het jaar 774 en staat tegenwoordig ook als afbeelding op een Koreaans bankbiljet.
In Gyeongju zijn tevens de tombes te zien van de Silla-koningen, deze tombes bevinden zich in glooiende heuvels.
Het Gyeongju National Museum is een interessant museum met veel aandacht voor het Silla-koninkrijk en de rijke historie van deze stad.
Bij Gyeongju nam ik afscheid van David en reisde ik alleen door naar de kustplaats Busan.

Busan is de 2de stad van Zuid Korea. De stad is bekend om zijn stranden en om het jaarlijkse filmfestival.
De stad is uiteraard een heel stuk kleiner dan Seoul, en voelt ook een stuk relaxter en ontspannen aan hoewel het met ruim 3 miljoen inwoners nog steeds een grote stad is.
Vanuit Busan Tower (118m hoog) is er een prachtig overzicht over de stad en het gaf me een goede eerste indruk van de stad.
Tijdens de Koreaanse oorlog was de wijk Gamcheon een plek waar vluchtelingen onderdak zochten en gold het als het armste gedeelte van Busan.
Tegenwoordig is deze kleurrijke en artistieke wijk een populaire (en zeer terecht) trekpleister onder toeristen verworden.
Meer oostelijk in de stad ligt de wijk Taejongdae, hier bevinden zich de wolkenkrabbers en de stranden, en is het meer moderne Busan te vinden.

Wat me opviel in Zuid Korea is dat er amper toeristen zijn (eigenlijk alleen in Seoul), maar dat er genoeg interessante plekken zijn om te bezoeken, bovendien maakten de Zuid Koreanen op mij een zeer vriendelijke, warme en beleefde indruk op mij, zeker een aanrader wat mij betreft.

Inmiddels heb ik de boot al genomen van Busan naar Fukuoka(Japan)
Binnenkort meer over mijn verblijf in Japan!

  • 12 Januari 2016 - 09:24

    Sander:

    Wederom een goed en uitgebreid verhaal!! Heel veel plezier daar!

  • 12 Januari 2016 - 11:17

    Jeen En Siertje:

    Hoi Joost, weer een heel mooi verslag, en fotos. En het eten lijkt daar ook prima. Heel veel plezier!!!Gr J en S

  • 12 Januari 2016 - 14:45

    Tineke Van Der Wal:

    Wat een cultuur verhalen Joost,prachtig maar goed genieten

  • 12 Januari 2016 - 16:32

    Nico Eikelenboom:

    Hoi Joost,

    Leuk om te lezen. Ik ben benieuwd naar je Japanse belevenissen. Japan lijkt me indrukwekkend.

  • 14 Januari 2016 - 16:58

    Heit:

    Weer een mooi stukje Joost.
    Hoewel we steeds met elkaar skypen, , blijven je verhalen mooi en
    interessant om te lezen.
    Take care, Heit

  • 17 Januari 2016 - 13:37

    Leon:

    Haha weer helemaal in je element.Keep us posted!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Busan

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 72608

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: