Balkan trip deel III - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu Balkan trip deel III - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Joost Holwerda - WaarBenJij.nu

Balkan trip deel III

Blijf op de hoogte en volg Joost

06 Oktober 2014 | Roemenië, Boekarest

Buna seara (goedenavond in Roemeens),

Inmiddels ben ik alweer op het einde gekomen van mijn Balkan-reis.

Het laatste land van mijn reis was Roemenië.

Na een lange busreis van Ljubljana kwam ik eindelijk aan in Roemenië, in het universiteitsstadje Cluj-Napoca.
Hier bracht ik 1 dag door, voornamelijk om bij te komen van de busreis en een paar uur gebruikte ik om de stad te zien.
Cluj heeft een leuk centrum (waarbij de Sint Michaelskerk een vrij prominente positie in het centrum inneemt) maar de stad heeft verder vrij weinig te bieden.
Ik vervolgde mijn reis dan ook vrij snel en kwam aan in Sibiu.

Een groot verschil met Cluj; Sibiu ademt historie en cultuur.
Een prachtig oud centrum met veel interessante oude gebouwen en mooie architectuur. Het centrum wordt gedomineerd door 3 pleinen die vlak naast elkaar liggen.

Sibiu ligt, net als Cluj, in Transsylvanie en de regio heeft vanuit de historie een sterke Duitse invloed.
De Duitsers werden in de middeleeuwen naar deze regio gehaald om de bevolking (vrij succesvol) te beschermen tegen het opkomende Ottomaanse rijk.

Er is nog steeds een hechte band met Duitsland. Zo spreken veel inwoners hier ook Duits, en hebben de straten naast de Roemeense ook een Duitse straatnaam en heeft de stad ook een Duitse naam (Hermannstadt).

De 3 voornaamste steden in Transsylvanie; Sibiu, Sighisoara en Brasov word tezamen ook wel het Saksen-driehoek genoemd.

Sighisoara was dan ook mijn volgende bestemming.
Een stuk kleiner dan Sibiu, maar tevens erg mooi, de oude citadel wordt nog steeds bewoond en is in tegenstelling tot Sibiu en Brasov nooit beschadigd door branden of door oorlog.
Het voelt bijna alsof je door een middeleeuws dorp loopt, zoveel historie en oude gebouwen, erg bijzonder!
Daarnaast is de stad bekend vanwege een oude heerser; Vlad Dracula.
Een held in deze contreien omdat hij met een klein leger er toch steeds in slaagde om de aanvallen van het machtige Ottomaanse rijk af te slaan.
Dit deed hij op vrij wrede wijze. Hij spiesde de dode vijand aan een stok, en wel op zo'n manier dat de vitale organen niet geraakt werden en ze zo een erg pijnlijke en langzame dood stierven. Deze spiesen met de lijken stonden buiten de stad opgesteld en dienden als afschrikking voor nieuwe toenaderende Ottomaanse troepen.
De Ierse schrijver Bram Stoker gebruikte zijn naam vervolgens voor zijn wereldberoemde vampier Dracula, een verhaal dat zich ook in deze streek afspeelt.
Op de naam en de regio na hebben Vlad Dracul en Dracula verder eigenlijk niets gemeen.
Vlad Dracul is overigens geboren in Sighisoara.

Na Sighisoara bezocht ik de stad Brasov, ook wel Kronstadt genoemd.
Een mooie stad, vergelijkbaar met Sibiu. Ook hier veel Duitse invloeden, mooie kleurrijke gebouwen en een prachtig historisch centrum.
Tegen Brasov aan ligt de Tampa-berg, waar (net als in Hollywood) de naam van de stad in enorme witte letters word weergegeven. De letters op de berg is van overal in de stad te zien.
Nabij Brasov zijn 2 mooie kastelen te zien.
Rasnov en Bran.
Rasnov zijn ruïnes bovenop een berg, zeer de moeite waard om te bezoeken.
Bran staat ook bekend als Dracula's kasteel. Dit alleen omdat de heerser Vlad Dracul hier misschien een paar nachten heeft overnacht...
Om toerisme te krijgen word alles hier met Dracula geassocieerd (en succesvol, het trekt veel buitenlandse bezoekers...)
Buiten dit is Bran nog steeds een mooi kasteel om te bezoeken, het marketen als Dracula's kasteel is echter erg overdreven en irritant omdat ook in het kasteel zelf veel aandacht aan Bram Stoker en Dracula word geschonken.

Na Bran verliet ik Transsylvanie en ging ik naar de hoofdstad Boekarest.
Ook wel het kleine Parijs genoemd (zo staat er een kopie van de Arc de Triomphe en is er een poging gedaan om de Champs Elyssees te kopiëren. De stad is nog zichtbaar beinvloed door de Roemeense dictator Ceausesco die lange tijd de macht had tijdens het communistisch bewind. Zijn drang naar gigantische gebouwen is het best zichtbaar bij zijn vroegere paleis, dat tegenwoordig als parlementsgebouw dienst doet. Dit gebouw is het op 1 na grootste (na het Pentagon in Washington D.C.) overheidsgebouw ter wereld. Kosten noch moeite werden gespaard om dit gigantische gebouw in een relatief korte tijd van 10 jaar te bouwen.

Vrij absurd om hier binnen te lopen, de overdaad aan alles, terwijl het Roemeense volk arme/moeilijke tijden beleefden tijdens de bouw.

De stad is een wat vreemde mix, Vele gloednieuwe en historische gebouwen staan kriskras en naast elkaar in de stad, wat een wat vreemde aanblik geeft. De meningen over de stad zijn dan ook erg verdeeld. Ikzelf vond het wel wat hebben, een interessante mix van verleden en heden/toekomst.

Intussen ben ik weer doorgereisd naar Cluj-Napoca, de stad waar ik ook mijn reis door Roemenië begon.
Morgen vlieg ik weer terug naar Nederland na een geweldige, zeer interessante reis door Zuidoost Europa, een fantastische een heel diverse regio!

  • 06 Oktober 2014 - 21:32

    Nico Eikelenboom:

    Hallo Joost,

    Leuk om weer te lezen. Moet denk ik ook weer prettig zijn om even thuis te zijn. Ik ben benieuwd waar je nu voor werk naar toe zal gaan.

    Groeten,

    Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Boekarest

Vietnam, Cambodja & Indonesie

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Rusland/Helsinki/Tallinn

13 Juni 2016

Zuid Afrika

18 Mei 2016

Israël/Palestina

14 Mei 2016

Jordanie

13 Mei 2016

India deel II
Joost

Ik zal bijna 2 maand door Zuid-Oost Azie reizen, te beginnen in Vietnam, vervolgens Cambodja en Indonesie. Vanuit Indonesie (Bali) vlieg ik naar Australie (Perth) op 25 April. In Perth zal ik vervolgens proberen een baan te vinden

Actief sinds 11 Juli 2008
Verslag gelezen: 1036
Totaal aantal bezoekers 72612

Voorgaande reizen:

07 Maart 2011 - 07 Maart 2013

Vietnam, Cambodja & Indonesie

02 September 2008 - 22 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: